Framtidens Sverigekarta

Report this content

Den åldrande befolkningen är en utmaning för hela Sverige. Vi blir allt färre yngre som ska försörja allt fler äldre. Hur detta ska finansieras är en viktig fråga. Utmaningen är större för många mindre kommuner än för storstadsregionerna. Vid Framtidskommissionens seminarium presenteras nya scenarier som visar hur Sverige kan se ut 2020 och 2050 om trenden håller i sig. Hur ser det ut för Jämtland?

Vid Framtidskommissionens seminarium i Östersund presenterar vi nyproducerade scenarier över hur den demografiska Sverigekartan kan se ut 2020 och 2050. Tillsammans med bland andra socialförsäkringsminister Ulf Kristersson diskuterar vi hur kommunernas förmåga att försörja sig själva i framtiden kan se ut. Vilka utmaningar står vi inför när vi ser på framtiden utifrån befolkning, sysselsättning, åldersfördelning, utbildning och andra faktorer? Hur möter vi utmaningarna? Hur får vi hela Sverige att leva?

Välkommen att delta
Datum: tisdagen den 13 november
Tid: 13.30–15.30
Plats: Clarion Hotel Grand, lokal Utöarna, Prästgatan 16, Östersund
Anmäl dig via e-post: christina.tiren@lansstyrelsen.se
senast söndagen den 11 november.

Medverkande

• Ulf Kristersson, socialförsäkringsminister
  • Mårten Blix, sekreterare i Framtidskommissionen
  • Saila Quicklund, riksdagsledamot
  • Christer Anderstig, WSP
  • Jens Magnusson, SEB

_____________________________________________________________________________

Tobias Nilsson är kommunikatör i Framtidskommissionen.
E-post: tobias.nilsson@primeminister.ministry.se

Om Framtidskommissionen

Framtidskommissionen består av statsministern och de övriga tre partiledarna i regeringen samt nio personer
från olika delar av det svenska samhället. Kommissionen syftar till att identifiera viktiga samhällsutmaningar Sverige
står inför på längre sikt. Resultatet presenteras i en slutrapport under våren 2013.

www.framtidskommissionen.se

Taggar: