Hotas demokrati och mänskliga rättigheter i EU i framtiden?

Report this content

EU:s fundament är demokrati, mänskliga rättigheter, rättsstatsprincipen och respekt för minoriteters rättigheter. Varje EU-land har en skyldighet att respektera dessa grundläggande värden. Men trots detta så inskränks i pressfriheten i vissa EU-länder, minoriteter diskrimineras och extrema politiska partier växer i styrka. Hotas demokratin och de mänskliga rättigheterna inom unionen i framtiden? Hur ska EU i så fall hindra detta? Vad kan Sverige göra i detta arbete? Dessa frågor är temat för ett seminarium i Framtidskommissionens regi.

Välkommen att delta!
Datum: Måndagen den 10:e september 2012
Tid: 13.00–16.00
Plats: Rosenbads konferenscenter, Drottninggatan 1, Stockholm
Mejla och anmäl dig till framtidskommissionen@primeminister.ministry.se senast fredagen den 7:e september.

Medverkande:
Birgitta Ohlsson, EU-minister och demokratiminister, inledningstalar.

Morten Kjaerum, chef för EU:s myndighet för mänskliga rättigheter FRA, om hur mänskliga rättigheter kan värnas i EU.

Thomas Hammarberg, f.d. Kommissionär för Mänskliga Rättigheter på Europarådet, om situationen för etniska minoriteter i EU och EU:s arbete för mänskliga rättigheter.

Ann-Cathrine Jungar, docent i Statsvetenskap vid Södertörns högskola, om framväxten av populistiska och extrema partier i EU och om dessa utgör ett hot mot demokratin.

Lotta Schüllerqvist, ordförande i Reportrar utan Gränser, om hur pressfriheten inskränks i EU.

Moderator: Hans Dahlgren, ambassadör för mänskliga rättigheter och f.d. kabinettssekreterare på UD.

_____________________________________________________________________________

Tobias Nilsson är kommunikatör i Framtidskommissionen.
E-post: tobias.nilsson@primeminister.ministry.se

Patrick Joyce är ämnessakkunning i Framtidskommissionen. Han är sekreterare i framtidsutredningen om integration, jämställdhet och demokratisk delaktighet
E-post: patrick.joyce@primeminister.ministry.se

Om Framtidskommissionen

Framtidskommissionen består av statsministern och de övriga tre partiledarna i regeringen samt nio personer
från olika delar av det svenska samhället. Kommissionen syftar till att identifiera viktiga samhällsutmaningar Sverige
står inför på längre sikt. Resultatet presenteras i en slutrapport under våren 2013.

www.framtidskommissionen.se

Taggar: