Kultur tema för Framtidskommissionens första rapport

Report this content

Kulturen har en kraft som sträcker sig långt utanför den traditionella kultursektorn. Den påverkar hela samhällets väv, sammanhållningen och vår konkurrenskraft i en globaliserad värld. I Framtidskommissionens analys med sikte mot 2020 och 2050, behövs ett synsätt som också inkluderar kulturen.  Framtidskommissionen presenterar sin första underlagsrapport ”Är framtiden kulturens re-renässans?”, på Bok- och biblioteksmässan i Göteborg.

Rapportförfattare är Eva Bergquist, departementsråd på Kulturdepartementet, styrelseledamot i Thielska Galleriet och tidigare kulturråd vid Sveriges ambassad i Washington.

Eva Bergquist kommer att föra ett samtal kring rapporten tillsammans med Birgitta Englin, vd för Riksteatern, Sven-Olof Bodenfors, ordförande i rådet för kulturella och kreativa näringar och Bo-Erik Gyberg, rektor för Stockholms dramatiska högskola. Moderator är Jesper Strömbäck, huvudsekreterare i Framtidskommissionen.

Förutom slutrapporten och de fyra delutredningarna har Framtidskommissionen beställt ett tiotal underlagsrapporter varav "Är framtiden kulturens re-renässans?" är den första.

Välkommen att delta i diskussionen på Bok- och biblioteksmässan och kika in i framtidens nyckelhål!

Tid: Fredagen den 28 september kl 10.30 – 11.30

Plats: Gothia Towers, Sal R 31

Entré: Gratis (ingen föranmälan krävs)

_____________________________________________________________________________

Tobias Nilsson är kommunikatör i Framtidskommissionen.
E-post: tobias.nilsson@primeminister.ministry.se

Om Framtidskommissionen

Framtidskommissionen består av statsministern och de övriga tre partiledarna i regeringen samt nio personer
från olika delar av det svenska samhället. Kommissionen syftar till att identifiera viktiga samhällsutmaningar Sverige
står inför på längre sikt. Resultatet presenteras i en slutrapport under våren 2013.

www.framtidskommissionen.se