Ny rapport om framtidens civilsamhälle

Report this content

Sverige har en med internationella mått mätt mycket hög aktivitet i den ideella sektorn. Under de senaste tjugo åren har farhågor rests kring minskande medlemsantal i folkrörelseorganisationer. Men rapporten ”Framtidens civilsamhälle” visar att ideellt arbete har förblivit starkt och stabilt under de senaste tjugo åren. Varannan svensk väljer att engagera sig utan förväntan på ekonomisk vinst eller att staten ska sköta det.

Just nu sker det dock omfattande förändringar inom det så kallade civilsamhället. Aktörer i det civila samhället tar mer plats i välfärdssektorn, gamla organisationer förlorar medlemmar medan nya verksamhetsformer och kanaler ger människor möjligheter att engagera sig på nya sätt. Detta presenteras i rapporten som lanseras i dag.

Rapporten beskriver hur nya organisationsformer, hybrider och paraplyorganisationer växer fram med nya sätt att rekrytera och organisera volontärer och givare. Blickar vi framåt så har civilsamhället och dess organisationer sannolikt ännu viktigare roller att fylla i demokratin, i det offentliga samtalet, på fritiden och i välfärdsproduktionen. Men hur ska relationen mellan offentlig sektor, marknad och civilsamhälle fungera när civilsamhällets organisationer får nya roller i produktionen av välfärdstjänster? Hur behåller man oberoendet?

Nära 80 procent av den vuxna befolkningen är medlemmar i minst en förening och 2009 arbetade 48 procent ideellt i en minst en ideell organisation. De samlade intäkterna för organisationer i civilsamhället uppskattades samma år till 212 miljarder kronor och antalet heltidsanställda till 110 000.

Rapportförfattare är Tobias Harding är filosofie doktor vid den tvärvetenskapliga forskningsmiljön Tema Kultur och samhälle vid Linköpings universitet.

Förutom slutrapporten och de fyra delutredningarna har Framtidskommissionen beställt ett tiotal underlagsrapporter varav "Framtidens civilsamhälle” är den tredje.

Ladda ner den bifogade rapporten

_____________________________________________________________________________

Charlotta Levay är ämnessakkunnig i Framtidskommissionen.
E-post: charlotta.levay@primeminister.ministry.se

Tobias Nilsson är kommunikatör i Framtidskommissionen.
E-post: tobias.nilsson@primeminister.ministry.se

Om Framtidskommissionen

Framtidskommissionen består av statsministern och de övriga tre partiledarna i regeringen samt nio personer
från olika delar av det svenska samhället. Kommissionen syftar till att identifiera viktiga samhällsutmaningar Sverige
står inför på längre sikt. Resultatet presenteras i en slutrapport under våren 2013.

www.framtidskommissionen.se

Taggar: