Delårsrapport januari - mars 2002

Delårsrapport januari - mars 2002 · Omsättningen för perioden januari - mars ökade med 20 procent till 57,4 (47,7) MSEK · Resultatet efter finansiella poster för perioden uppgick till -17,4 (-3,3) MSEK · Medelantalet anställda för perioden uppgick till 228 (187), en ökning med 22 procent jämfört med föregående år · Utvecklingskostnader uppgick till ca 9,5 (9) MSEK · Soliditeten uppgick vid utgången av perioden till 41 (51) procent · Lansering av nya versioner av Frango Advisor och Frango Consolidator Introduktion om företaget Frango Frango är ett ledande programvaruföretag för strategisk finansiell styrning och kontroll av organisationer och koncerner. Bolaget utvecklar och säljer programvara och tjänster via ett internationellt nätverk av dotterbolag och distributörer. Frango har huvudkontor i Stockholm. Frangoaktien är noterad på Stockholmsbörsens O-lista. Väsentliga händelser under januari - mars 2002 I februari lanserades en ny version av Frango Advisor, version 9.0. I mars lanserades en ny version av Frango Consolidator, version 6.0. Båda produkterna har uppdaterats med ytterligare funktionalitet som ytterligare stärker Frangos position. Under perioden tecknades avtal bland annat med IKEA International och NV Nuon. Försäljningsutveckling och resultat Januari - mars 2002 Inledningen på året har varit svagare än förväntat. Det första kvartalet är alltid säsongsmässigt svagt till följd av att relativt få avslut av licenskontrakt sker under perioden. Kunderna är i allmänhet upptagna med årsbokslut och påföljande årsredovisningar. Det första kvartalet detta år präglas av en försiktighet till följd av den allmänna ekonomiska utvecklingen. I tillägg ger den kommande internationella lanseringen av Frango Controller också en fördröjning av avslut av licenskontrakt, då kunderna avvaktar för att få den nya produkten. Glädjande framgångar kan dock noteras i Sverige, där bland annat IKEA har tecknat licensavtal, och i Nederländerna där bland annat energibolaget NV Nuon har tecknat licensavtal. Båda avser köp av den nya versionen Frango Consolidator. Det första kvartalet föregående år var relativt sett ett starkt kvartal och omsättningen kom att motsvara hela 18 procent av hela årets omsättning. Under de senaste fyra åren har det första kvartalet i genomsnitt motsvarat ca 15 procent av hela årets omsättning. Under år 2002 förväntas en starkare försäljningsutveckling under senare delen av året, dels till följd av att produktlanseringar under inledningen av året får effekt från det andra kvartalet och framåt, dels till följd av en förväntad förbättring av den allmänna ekonomiska utvecklingen. Omsättningen för det första kvartalet 2002 ökade med 20 procent jämfört med motsvarande period föregående år, från 47,7 MSEK till 57,4 MSEK. Andelen nyförsäljning i form av licenser uppgick för perioden till 32 procent jämfört med 39 procent under 2001. 77 (78) procent av försäljningen sker utanför Sverige. Programvaruintäkterna kom att sluta på i stort sett samma nivå som första kvartalet 2001 motsvarande 18,3 (18,7) MSEK. Intäkterna för underhåll och konsulttjänster visade en fortsatt stark utveckling och ökade med 51 procent respektive 30 procent. Resultat efter finansiella poster uppgick till -17,4 MSEK jämfört med -3,3 MSEK föregående år motsvarande en minskning med 14,1 MSEK. Det negativa utfallet beror främst på den svaga licensförsäljningen som även till viss del påverkar konsultintäkterna. Vidare belastas resultatet med marknadsförings- och interna utbildningskostnader relaterade till produktlanseringarna. Den stärkta kronan i förhållande till euron och US dollarn ger negativa kursdifferenser med -2 MSEK. Föregående år var förhållandet omvänt 1,8 MSEK. Externa royaltykostnader är 1,9 MSEK högre än föregående år. Rörelsens kostnader före aktivering av utvecklingskostnader ökade jämfört med föregående år med 20,2 MSEK eller 35 procent, från 56,8 MSEK till 77,0 MSEK. Av rörelsens kostnader har 2,5 MSEK, hänförliga till utvecklingen av den nya programversionen, balanserats som utvecklingskostnad i enlighet med Redovisningsrådets rekommendation nr. 15 Immateriella tillgångar. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/12/20020412BIT00220/wkr0001.doc Hela rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/12/20020412BIT00220/wkr0002.pdf Hela rapporten