Färgglatt och miljövänligt i skafferiet

Report this content

Idag är bulgur, couscous, quinoa och råris vanliga i de svenska skafferierna. Matgrynerna har blivit populära och marknaden växer snabbt med nya produkter och större konsumtion. Nu uppgraderar Frebaco de välkända förpackningarna och ger dem helt ny design som tydligt fokuserar på matglädje och hur enkelt det är att njuta nyttigt och gott. De nya förpackningarna är tillverkade av livsmedelsgodkänd returfiber och saknar innerpåse för att minimera miljöbelastningen.

Frebacos matgryner från världens alla hörn är laddade med
nyttigheter. De är samtidigt enkla och snabba att tillaga och flera av dem är dessutom KRAV- och nyckelhålsmärkta. Konsumenterna tilltalas av att det är enkelt att laga gott och varierat. Matgrynerna passar utmärkt till både grönsaksrätter och sallader men självklart också som alternativ till potatis, pasta och ris i kött- och fiskrätter.
Kategorin matgryner växer snabbt i Sverige. - Med den nya designen vill vi inspirera konsumenterna och visa att det är enkelt och snabbt att laga gott med matgrynerna, berättar Stefan Hollerup, vd på Frebaco Kvarn AB. Vi har valt att fokusera på måltidsglädje och enkelhet med inspirerande bilder och med den korta koktiden tydligt markerad. Många konsumenter är nyfikna men vet inte riktigt hur man ska använda produkterna. De korta koktiderna är viktiga att poängtera – många tror fortfarande att det tar minst 20-30 minuter att koka matgryner. Nyttigheter i ny kostym Med designbytet får Frebacos förpack-ningar ett mer enhetligt uttryck också på det populära matgrynsortiment. På fram-sidan av förpackningarna visas inspirerande matbilder och på baksidan finns recept och tillagningstips. Förpackningarna är tillverkade av returfiber för att minimera miljö-belastningen. En detalj, som också bidrar till att minska miljöbelastningen, är att förpackningarna saknar innerpåse. Frebacos matgrynsortiment består av sammanlagt 11 produkter. Råris, Matvete, Bulgur och Couscous är mest populära men det finns också spännande sorter som Quinoa, Kamutvete och Kornris.