Fred. Olsen Renewables inviger Crystal Rig II Wind Farm i Skottland, Storbritannien

Report this content

Crystal Rig II Wind Farm invigdes idag av skotska energiminister Jim Mather. Projektet består av 60 stycken Siemens 2,3 MW verk som tillsammans har en installerad effekt om 138 MW. Hela vindkraftparken Crystal Rig får härigenom en installerad effekt om 200 MW. Anläggningen står för nästan 10 % av Skottlands vindkraftskapacitet och försörjer över 110 000 hushåll med förnybar energi.

Crystal Rig ligger ca 65 km öster om Edinburgh med Dunbar som den närmaste staden och parken täcker en yta om ca 10 kvadratkilometer. Projektet har till stor del använt lokala leverantörer och entreprenörer. De främsta samarbetsparterna har varit Natural Power Consultants, turbintillverkaren Siemens, samt entreprenörerna för bygg och elinstallation, Jones Bros, Morrison Bygg och Balfour Beatty Engineering Services (BBES).

Torger Lien, CEO för Fred. Olsen Renewables har gett följande kommentar:

"Idag är en viktig milstolpe för oss i Fred. Olsen Renewables. Med detta projekt har Fred. Olsen Renewables en vindkraftsportfölj i Skottland om 315 MW, vilket gör oss till en av Storbritanniens största enskilda vindkraftsföretag.

Vi är stolta och glada över att vara en del av Skottlands bidrag till att nå Storbritanniens mål för förnybar energi och vi ser framgången och lärdomar från Skottland som mycket viktiga för vår utveckling av vindkraftprojekt också i Skandinavien”.

Kontaktinformation:

Torger Lien
CEO, Fred.Olsen Renewables
Tel.: + 47 22 34 10 00

Nick Emery
MD, Fred. Olsen Renewables UK
Tel : +44 (0) 207 921 0975

Fred.Olsen Renewables (FOR) har utvecklat och drivit vindkraftparker sedan mitten av 1990-talet och genom sitt arbete visat en stark vilja att öka produktionen av förnybar energi i Skottland och Storbritannien. Portföljen av vindkraftparker i drift omfattar Rothes (51 MW), Paul's Hill (64 MW) och Crystal Rig (200 MW), vilket motsvarar en total kapacitet på 315 MW. Projekt som har fått tillstånd omfattar Mid Hill (75 MW), Windy Standard II (37,5 MW), Rothes II (40 MW) samt ett stort offshore-projekt i Irländska sjön, Codling Bank (upp till 1 GW). Dessutom utvecklas ett annat offshore-projekt, nämligen Forth Array (415), som ligger 17 km från kusten i St. Abbs och är ett av de projekten i skotska territorialvatten som utfärdats av Crown Estate 2009. FOR är ett helägt dotterbolag till de börsnoterade bolagen Bonheur ASA och Ganger Rolf ASA och ansvarar för investeringar i produktion av förnybar energi. Se www.fredolsen-renewables.com för mer information.