COVID-19: Freetrailer drar tillbaka sina vinstförväntningar

Även om Freetrailer inte har kunnat se någon direkt effekt av covid-19 på uthyrningsverksamheten under februari och mars, förväntas det ändå att den fortsatta spridningen av covid-19 och den gradvisa nedstängningen av aktiviteter i samhället som följer därav kommer att påverka uthyrningsverksamheten under resten av räkenskapsåret 19/20. Därför har Freetrailer valt att dra tillbaka sina vinstförväntningar för räkenskapsåret 19/20 och 20/21.

Som ett resultat av de nya reglerna för sammankomster och stängningar av större köpcentrum har öppettiderna för flera av våra skandinaviska samarbetspartner förändrats och flera av våra stora samarbetspartner, inklusive IKEA Danmark, håller nu helt stängt.

Freetrailer har inte kunnat se någon direkt effekt av covid-19 på uthyrningsverksamheten under februari och mars, men det förväntas att den fortsatt försämrade situationen kommer att påverka uthyrningsverksamheten negativt under resten av räkenskapsåret 19/20 som avslutas den 30 juni 2020.

Sedan i början av mars har Freetrailer genomfört nödvändiga åtgärder för att på bästa möjliga sätt ta hand om företagets anställda och kunder. All personal arbetar hemifrån och extra resurser har satts in för att kunna ge bästa möjliga kundservice, inklusive att kontinuerligt uppdatera öppettiderna för varje uthyrningsplats i bokningssystemet.

Det är viktigt att kunderna inte kör dit i onödan när de ska hyra en släpvagn och lyckligtvis kan 80 % av produktportföljen bokas utan kontakt med butikspersonal via Freetrailers app och Freelock-lösningen. Erfarenheterna visar att användning av Freetrailers tjänst sker både i samband med hemtransport av köpta varor och andra vardagliga aktiviteter I dagsläget är det dock inte möjligt att bedöma nettoeffekten för den fortsatta verksamheten generellt.

I grund och botten är affärspotentialen och de internationella expansionsmöjligheterna intakta, men med tanke på det mycket allvarliga läget kan expansionsplanerna komma att försenas.

I samband med rapporten för det tredje kvartalet 19/20, som kommer att publiceras den 31 maj 2020, räknar Freetrailer med att kunna ge mer detaljerade uppgifter och en uppföljning på vinstförväntningarna.

Philip Filipsen, VD
e-post: pf@freetrailer.com

Freetrailer är ett danskt teknikföretag, med målet att göra det enkelt att reservera och låna en släpvagn gratis via en delningsekonomisk it-plattform. Transportlösningen ställs till de skandinaviska kundernas förfogande genom Freetrailers samarbetspartner IKEA, ICA och 24Storage för att nämna några.
Med en helt självbetjänande lösning via app och elektroniskt lås ges kunder och samarbetspartner full flexibilitet och idag har mer än 2,5 miljoner människor använt sig av Freetrailers tjänst.

Freetrailer arbetar utifrån en tillväxtplan som vilar på två grundpelare där den ena utgörs av förstärkning av de befintliga hemmamarknaderna och den andra utgörs av ytterligare internationalisering av konceptet.

Över 40 samarbetspartner
Över 250 avhämtningsplatser
Över 1 500 släpvagnar

Freetrailer har idag ett skalbart affärskoncept som bygger på en innovativ it-plattform med global potential. År 2018 noterades Freetrailer Group A/S på Spotlight Stock Market. Ticker code: FREETR