Förstärkningar i den nordiska försäljningsorganisationen

Freetrailer håller sin tillkännagivna strategiplan och förstärker nu sin nordiska försäljningsorganisation med nya profiler.  Efterfrågan i både Norge och Sverige har betytt att företaget bl.a. rekryterar Lars Kronqvist som ny Country Manager i de två länderna.  Företaget strävar efter att expandera sin trailerflotta med ytterligare 500 trailers innan sommaren 2019.

För att möta den ökande efterfrågan på den svenska och norska marknaden har Freetrailer valt att expandera sin försäljnings- och marknadsföringsorganisation, vilket är helt i linje med den tillkännagivna tillväxtstrategin i samband med noteringen. Danske Lars Kronqvist som redan 2009 var med och etablerade Freetrailer på den svenska marknaden, inträder i rollen som Country Manager för både Sverige och Norge. Lars är 37 år, gift med en svenska och bosatt i Göteborg. Han har en god kunskap om den svenska marknaden genom sina tidigare tjänster som Country Manager för bl.a. Skagerak och Carl Hansen. Lars Kronqvist börjar hos Freetrailer den 1 december 2018.

“Genom att anställa Lars får vi inte bara en ny country manager. Vi får en person som förstår Freetrailers DNA och som samtidigt har en omfattande kunskap om vad som är viktigt för våra samarbetspartners och kunder. Vi har en ambition att expandera med 500 nya trailers i Norden innan nästa sommar, och med Lars ombord har vi det rätta försäljningsteamet för att lyfta den uppgiften”, säger Allan Sønderskov Darré VD.

Freetrailer fortsätter detta arbete genom att teckna fyraåriga avtal med de stora kedjorna, och kommer framöver även att sträva efter att skapa synergier för de kedjor som är etablerade både i Norge, Sverige och Danmark.

Även inom ramen för digital marknadsföring har företaget expanderat med en ny Digital Manager - svenska Josefine Andersson. Josefine kommer från en tidigare tjänst som Digital Manager hos DFDS. Hon har rekryterats för att tillvarata norsk och svensk digital marknadsföring.

Allan Sønderskov Darré, Group CEO & grundare

Freetrailer är ett danskt teknikföretag, grundat 2004, med målet att göra det enkelt att boka och låna en släpvagn gratis via en delningsekonomisk IT-plattform. Företaget erbjuder idag sina kunder en 100 procent självbetjäningslösning via en applikation, och ett elektroniskt lås som ger kunderna full flexibilitet.

Konceptet har visat sig öka trafiken till butikerna på ett innovativt och nytänkande sätt, och sedan starten har fler än 2 miljoner kunder lånat en släpvagn hos IKEA, SILVAN, Bilka, Pelican Self Storage – eller hos ett av bolagets 30 andra nordiska affärspartner. Företaget arbetar med en tvåsidig tillväxtplan, där förstärkning av de befintliga hemmamarknaderna är den ena delen och internationalisering av konceptet utgör den andra.

Den danska tidningen Børsen har tilldelat Freetrailer sju av de danska Gazell priser i rad. Idag har Freetrailer en mycket lönsam och global skalbar affärsidé baserad på en beprövad och robust IT-plattform.