Freetrailer Group: Årsstämma - Fördjupning av dagordning

Freetrailer Group inkallar härmad till årsstämman i Freetrailer Group A/S, som kommer att äga rum torsdag den 15. oktober 2020 kl. 18.00-20.00 – på adressen Sydmarken 31, 2860 Søborg.

Dagordning i enlighet med bolagsordning

1. Val av ordförande
  2. Bolagets verksamhet under det gångna året
  3. Styrelsens rapport av den reviderede årsredovisning för godkännande
  4. Beslut om användning av vinst eller täckning av förluster enligt den godkända kontona
  5. Förslag från styrelsen om ändring av bolagsordningen
  6. Val av styrelse
  7. Val av revisor
  8. Eventuella förslag från styrelsen eller aktieägarna

Anmälan till bolagsstämman skickas till stockholder@freetrailer.com senast tisdagen den 13 oktober 2020 kl. 16.00. Önskas årsredovisningen skickad via mejl innan bolagsstämman ska detta anges i anmälan. Årsredovisningen finns också tillgänglig på företagets kontor, Sydmarken 31, 2860 Søborg, Danmark.

Den danska regeringens rekommendationer och regler i samband med covid-19, däribland ett förbud mot offentliga sammankomster med fler än 50 personer, kan givetvis få konsekvenser för företagets bolagsstämma. Bolagsstämman hålls i enlighet med myndigheternas aktuella rekommendationer och regler och företaget kommer att vidta alla nödvändiga åtgärder för att säkerställa alla inblandade parters hälsa och säkerhet.

Vi vill göra alla aktieägare medvetna om att det kan finnas restriktioner beträffande tillgång till lokalerna där bolagsstämman hålls och att dessa restriktioner kan innebära att personer hindras från att få tillträde till lokalerna på grundval av resehistorik, karantänregler och/eller sjukdomssymptom. Om fler än 50 personer vill delta fysiskt på bolagsstämman kan detta påverka tidpunkten och på vilket sätt bolagsstämman genomförs.

Med vänliga hälsningar,

Fördjupning av dagordning

1. Val av ordförande
  2. Styrelsen föreslår att den muntliga redovisningen om bolagets verksamhet för räkenskapsåret noteras av den ordinarie bolagsstämman.
  3. Styrelsen föreslår att den lagstadgade årsredovisningen för 2019/2020 antas av bolagsstämman. Den lagstadgade årsredovisningen finns tillgänglig på bolagets webbplats Freetrailer.com/dk/investor från den 1 oktober 2020.
  4. Styrelsen föreslår att det inte lämnas någon utdelning för räkenskapsåret 2019/2020 och att resultatet överförs till eget kapital.
  5. Förslag om ändring av bolagsordningen på följande punkter:
    1. Styrelsen föreslår att § 5 avsnitt 3 i bolagsordningen ändras från nuvarande ordalydelse: ”Styrelsen kallar aktieägarna till bolagsstämman via brev på den adress som anges i aktieboken med högst fyra veckor och minst två veckors varsel” till ”Styrelsen kallar aktieägarna till bolagsstämman via e-post på den adress som anges i aktieboken med högst fyra veckor och minst två veckors varsel. Aktieägarna ansvarar själva för att registrera sin e-postadress hos bolaget”.
    1. Styrelsen föreslår att reglerna om firmateckning i bolagsordningens § 12 ändras från nuvarande ordalydelse: ”Bolaget tecknas av två styrelseledamöter gemensamt, enbart av en direktör eller enbart av styrelseordförande” till ”Bolaget tecknas av hela styrelsen gemensamt eller av bolagets direktör och styrelseordförande gemensamt eller tillsammans med en annan styrelseledamot.”

1. Enligt bolagsordningen avgår de styrelseledamöter som väljs av bolagsstämman varje år. Val sker för perioden fram till nästa ordinarie bolagsstämma.

Styrelseledamot Thomas Munksgaard har utsetts till Country Manager för koncernens danska bolag och lämnar i samband med detta sitt styrelseuppdrag. Alla övriga styrelseledamöter är tillgängliga för omval och styrelsen föreslår omval av dessa. Till bolagsstämman föreslår styrelsen dessutom omval av advokat Martin Lavesen till bolagets styrelse. En beskrivning av Martin Lavesens övriga styrelseuppdrag (ledamot i direktioner, styrelser, tillsynsutskott och styrelsekommittéer) kommer att finnas tillgängligt på bolagsstämman.

Styrelsen föreslår omval av följande styrelseledamöter:

Mikael Bartorff

Dan Takiar Petersen

Allan Sønderskov Darré

Och nyval av

Martin Lavesen

1. Styrelsen föreslår omval av bolagets revisor

Kreston CM statligt auktoriserat revisionsbolag

Usserød Kongevej 157

2970 Hørsholm

1. Inga punkter har inkommit för behandling under övrigt

Philip Filipsen, Koncern-VD
E-post:
pf@freetrailer.com

Freetrailer är ett danskt teknikföretag med målet att göra det enkelt att reservera och låna en släpvagn gratis via en delningsekonomisk it-plattform. Transportlösningen ställs till de skandinaviska kundernas förfogande genom Freetrailers samarbetspartner IKEA, ICA, 24Storage och Silvan för att nämna några.

Med en helt självbetjänande lösning via app och elektroniskt lås ges kunder och samarbetspartner full flexibilitet och idag har mer än 2,5 miljioner människor använt sig av Freetrailers tjänst.

Freetrailer arbetar utifrån en tillväxtplan som vilar på två grundpelare där den ena utgörs av förstärkning av de befintliga hemmamarknaderna och den andra utgörs av ytterligare internationalisering av konceptet.

Över 50 samarbetspartner
Över 300 avhämtningsplatser
Över 1 600 släpvagnar

Freetrailer har idag ett skalbart affärskoncept som bygger på en innovativ it-plattform med global potential. År 2018 noterades Freetrailer Group A/S på Spotlight Stock Market.