Freetrailer Group A/S kvartalsrapport Q1 20/21

Freetrailer sätter återigen rekord under Q1 20/21. Kvartalsomsättningen steg med 13 % till 12,7 miljoner DKK, EBITDA steg med 63 % till 2,6 miljoner DKK, medan resultatet före skatt steg med hela 90 % till 2,2 miljoner DKK. Antalet uthyrningar steg med 23 % under första kvartalet 20/21 jämfört med samma period föregående år

Freetrailer Group A/S avlägger kvartalsrapport för koncernen för räkenskapsperioden 01-07-2020 – 30-09-2020.

Q1 KONCERN NYCKELTAL I 1 000 DKK (01-07-2020 – 30-09-2020)

(inom parentes anges motsvarande period förra året)

• Nettoomsättning 12 666,1 (11 196,2)
  • EBITDA 2 610,0 (1 601,2)
  • Resultat före skatt 2 150,5 (1 136,8)
  • Eget kapital 14 353,2 (12 118,9)
  • EPS (Earnings Per Share) 0,18 (0,10)
  • Soliditetsgrad 61% (63%)

Uthyrningstillväxten ökar igen med mer än 20 %. Antalet uthyrningar steg från 112 746 under Q1 19/20 till 138 853 under Q1 20/21, motsvarande 23 %, och det är således andra året i rad som antalet uthyrningar stiger med mer än 20 % under Q1.

Omsättningen under Q1 20/21 uppgick till 12,7 miljoner danska kronor, vilket motsvarar en tillväxt på 13,1 % jämfört med samma period föregående år.

Rörelseresultatet (EBITDA) för Q1 20/21 uppgår till 2,6 miljoner DKK mot 1,6 miljoner DKK under Q1 19/20, vilket är en ökning på över 63 %.

Resultatet före skatt för Q1 20/21 uppgår till 2,2 miljoner DKK mot 1,1 miljoner DKK under Q1 19/20. Detta är en förbättring av resultatet på 90 %.

Förväntningarna för 20/21 är intakta
Vi upprätthåller förväntningarna för räkenskapsåret 20/21 av omsättning i storleksordningen 47-50 miljoner DKK och ett resultat före skatt på 4-5 miljoner DKK.

VD, Philip Filipsen kommenterar Kvartalsrapport:
En solid bild framträder av ett ökande intresse för Freetrailer-konceptet, och det gäller både på våra etablerade och nya marknader. Detta framgår också av siffrorna för Q1 20/21 med en fin förbättring på både topp- och bottenlinjen.

Det är särskilt glädjande att vi, samtidigt med den stora tillväxten i verksamheten också har lyckats öka vårt resultat före skatt med 90 % till nästan 2,2 miljoner DKK, jämfört med drygt 1,1 miljoner DKK förra året.

Vi kommer att fortsätta arbeta med att höja lönsamheten i resultatet, men är mycket nöjda över att ha uppnått en vinstmarginal före skatt på 17 % under Q1 19/20.”

Philip Filipsen, Koncern-VD
E-post:
pf@freetrailer.com

Freetrailer är ett danskt teknikföretag med målet att göra det enkelt att reservera och låna en släpvagn gratis via en delningsekonomisk it-plattform. Transportlösningen ställs till de skandinaviska kundernas förfogande genom Freetrailers samarbetspartner IKEA, ICA, 24Storage och Silvan för att nämna några.

Med en helt självbetjänande lösning via app och elektroniskt lås ges kunder och samarbetspartner full flexibilitet och idag har mer än 3,5 miljioner människor använt sig av Freetrailers tjänst.

Freetrailer arbetar utifrån en tillväxtplan som vilar på två grundpelare där den ena utgörs av förstärkning av de befintliga hemmamarknaderna och den andra utgörs av ytterligare internationalisering av konceptet.

Över 50 samarbetspartner
Över 300 avhämtningsplatser
Över 1 700 släpvagnar

Freetrailer har idag ett skalbart affärskoncept som bygger på en innovativ it-plattform med global potential. År 2018 noterades Freetrailer Group A/S på Spotlight Stock Market.