Nominerad till Årets bästa app och nedladdad fler än 300.000 gånger

Efterfrågan på Freetrailers app har ökat markant i takt med att Freetrailers populära elektroniska lås har rullats ut i alla länder där företaget är verksamt.  Appen har laddats ned fler än 300.000 gånger antingen till android- eller IOS-smartphones och de höga betygen och en nominering till det danska E-handelspriset 2019 - Årets Bästa App - vittnar om att lösningen täcker alla behov i bokningsflödet.

Freetrailers filosofi har alltid varit att ta kundernas tid på allvar och att ge tillbaka flexibiliteten till den enskilde individen. Ända från start har företagets verksamhetsmodell varit att göra det enkelt för kunderna att boka och låna en släpvagn. Freetrailers app har i samverkan med det elektroniska låssystemet Freelock gett kunderna flexibiliteten tillbaka. Appen kan användas både för att boka, hämta och återlämna en släpvagn, och så är den nyckeln med vilken man låser upp det elektroniska låssystemet Freelock. Appen har nominerats till det danska E-handelspriset - Årets bästa App 2019, och har dessutom laddats ned fler än 300.000 gånger till antingen IOS eller Android.

“Vi är stolta över nomineringen till Årets bästa App 2019. Vi har gått igenom en stark uttagningsfas och det är fyra riktigt bra kandidater vi nu har utvalt” säger VD Allan Sønderskov Darré och fortsätter: “Vi kan se att vår app har fått en riktigt bra ingång på de nordiska marknaderna och att den har laddats ned fler än 300.000 gånger. Med appen har våra kunder alla de funktioner de behöver samlade i mobilen, och detta har resulterat i det breda genomslaget och de höga betygen på 4,6 i Danmark och Norge samt 4,7 i Sverige. Från appen kan våra kunder både boka, hämta och återlämna en släpvagn, eftersom appen även är nyckeln till det elektroniska låssystemet Freelock. Detta ger kunderna flexibiliteten tillbaka, och det är en av de övergripande idéerna bakom vår verksamhetsmodell”, säger Koncern-VD Allan Sønderskov Darré.

Allan Sønderskov Darré påpekar att det inte bara är de skandinaviska kunderna som är glada för appen och Freelock. Freetrailers många samarbetspartners ser också en vinst med att det inte längre finns något behov av personal som hanterar uthyrningarna. Den ökade uthyrningsfrekvensen per släpvagn skapar en större kundtrafik till butiken och en motsvarande högre exponering i gatubilden, och detta gör lösningen ännu mer attraktiv för partnerna. Lösningen har varit tungan på vågen när företaget tecknade nya avtal med bl.a. Elgiganten och City Self-Storage.

Det är Föreningen för Dansk Internethandel (FDIH), som står bakom det prestigefyllda priset för Årets bästa App. Det är fem nominerade Applösningar i kategorin Årets bästa App. Vinnaren kommer att bli det företag som på “ett framstående sätt har utvecklat en app som har många nedladdningar, interaktioner, som har ökat omsättningen och/eller kundlojaliteten, oavsett om det är lojalitet hos företag, konsumenter eller mellan dessa. I bedömningen lägger juryn särskilt vikt vid: Appengagemang, livslängd, tillväxt, användarvänlighet och särdrag i förhållande till desktop/mobil” skriver FDIH på deras hemsida. Vinnaren publiceras den 23 maj 2019 vid en galaföreställning i Øsknehallen i Köpenhamn.

Allan Sønderskov Darré, Group CEO & grundare

Freetrailer är ett danskt teknikföretag, grundat 2004, med målet att göra det enkelt att boka och låna en släpvagn gratis via en delningsekonomisk IT-plattform. Företaget erbjuder idag sina kunder en 100 procent självbetjäningslösning via en applikation, och ett elektroniskt lås som ger kunderna full flexibilitet.

Konceptet har visat sig öka trafiken till butikerna på ett innovativt och nytänkande sätt, och sedan starten har fler än 2 miljoner kunder lånat en släpvagn hos IKEA, SILVAN, Bilka, Pelican Self Storage – eller hos ett av bolagets 30 andra nordiska affärspartner. Företaget arbetar med en tvåsidig tillväxtplan, där förstärkning av de befintliga hemmamarknaderna är den ena delen och internationalisering av konceptet utgör den andra.

Den danska tidningen Børsen har tilldelat Freetrailer sju av de danska Gazell priser i rad. Idag har Freetrailer en mycket lönsam och global skalbar affärsidé baserad på en beprövad och robust IT-plattform.