ATG inför mobilbetalningar med Freja i butik

Freja eID Group AB (publ) meddelar idag att ATG inför en möjlighet för ATG-tjänster att kunna använda Freja eID för att bekräfta betalningar från sina ATG-konton i fysiska butiker. Detta är ännu ett steg mot att användare ska kunna göra mobila betalningar med Freja.

Freja eID fördjupar därmed samarbetet med ett av Sveriges största spelbolag. Samarbetet inleddes 2017 med ATG som partner för de ID-kontroller som är en del i utfärdandet av Freja eID Plus.

Därefter utökades samarbetet med att Freja infördes som e-legitimation för att identifiera sig och lägga spel online. 2020 blev ATG den första större kedja att acceptera Frejas nya funktion för fysisk identifiering med mobilen, så att användare kan lägga spel och hämta vinster i butik med Freja. Nu adderas alltså möjligheten att betala med Freja från sitt ATG-konto för att exempelvis lägga ett spel i en butik.

”Betalningar är en viktig funktion när man bygger en digital plånbok som Freja. Sedan tidigare finns möjligheten att godkänna onlinekortbetalningar med Freja, och nu tar vi ett första steg mot mobila betalningar i fysisk miljö. Detta innebär att vi samtidigt får stort värde av det arbete som vi lagt ner på fysisk identifiering i butik.”

Freja eID Group AB (publ) utvecklar produkter och tjänster för digital identifiering. Verksamheten består av den internationellt skalbara e-legitimationen Freja eID samt säkra fulfilmenttjänster. Företaget har kontor i Sverige och Serbien. Freja eID Group är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm. Erik Penser Bank AB är Freja eID Groups Certified Adviser, för kontakt med dem ring 08-463 83 00 eller skicka e-post till certifiedadviser@penser.se. För ytterligare information: www.frejaeid.com |