Bokslutskommuniké Freja eID Group AB (publ) 1 januari – 31 december 2020

PERIODEN I SAMMANDRAG

Freja eID Group AB (publ) genomförde under andra kvartalet 2020 en avyttring av mindre strategiska verksamhetsdelar, vilket offentliggjordes den 9 juni 2020. Information i denna bokslutskommuniké avser kvarvarande verksamhet om inget annat anges.

Fjärde kvartalet: 1 oktober - 31 december 2020

•            Nettoomsättningen uppgick till 6,1 (6,1) MSEK

•            Rörelseresultatet före avskrivningar, EBITDA, uppgick till -6,5 (-8,8) MSEK

•            Rörelseresultatet, EBIT, uppgick till -10,0 (-12,0) MSEK

•            Periodens totala resultat uppgick till -10,2 (-9,8) MSEK

•            Periodens resultat för kvarvarande verksamhet uppgick till -10,2 (-12,4) MSEK

•            Periodens resultat hänförligt till avyttrad verksamhet uppgick till 0,0 (2,6) MSEK

•            Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -7,2 (1,2) MSEK

•            Per den 31 december 2020 uppgick likvida medel till 23,3 (10,0) MSEK

•            Periodens resultat per aktie före och efter utspädning för kvarvarande verksamhet uppgick till -2,02 (-2,54) SEK

•          Periodens resultat per aktie före och efter utspädning hänförligt till avyttrad verksamhet uppgick till 0,0 (0,52) SEK

Helåret: 1 januari - 31 december 2020

•          Nettoomsättningen uppgick till 21,9 (29,3) MSEK

•          Rörelseresultatet före avskrivningar, EBITDA, uppgick till -29,6 (-31,2) MSEK

•          Rörelseresultatet, EBIT, uppgick till -43,2 (-43,1) MSEK

•           Årets totala resultat uppgick till 5,8 (-24,7) MSEK, vilken inkluderar realisationsresultat om 46,7 MSEK hänförligt till avyttrad verksamhet.

•          Årets resultat för kvarvarande verksamhet uppgick till -45,1 (-40,0) MSEK

•          Årets resultat hänförligt till avyttrad verksamhet uppgick till 50,9 (15,3) MSEK

•          Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -28,1 (-10,6) MSEK

•           Per den 31 december 2020 uppgick likvida medel till 23,3 (10,0) MSEK

•          Årets resultat per aktie före och efter utspädning för kvarvarande verksamhet uppgick till -9,17 (-8,24) SEK

•          Årets resultat per aktie före och efter utspädning hänförligt till avyttrad verksamhet uppgick till 10,36 (3,16) SEK

Väsentliga händelser under fjärde kvartalet

OKTOBER: Läkemedelsverket utökar sin användning av Freja eID till norska, finska och danska användare.

OKTOBER: Lidingö stad väljer Freja eID som tjänstelegitimation för kommunens anställda.

OKTOBER: På en extra bolagsstämma fattades följande beslut:

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om att ändra bolagets bolagsordning för att ändra bolagets namn (firma). Beslutet innebär att bolagets firma ändras från Verisec AB till Freja eID Group AB.

Handel i bolagets aktie på Nasdaq First North Premier Growth Market sker under det nya namnet Freja eID Group AB och kortnamnet FREJA.

Stämman beslutade vidare, i enlighet med styrelsens förslag, att införa Incitamentsprogram 2020/2023 genom att bolaget genomför en riktad emission av högst 100 000 teckningsoptioner av serie 2020/2023 till det helägda dotterbolaget Verisec Freja eID AB, med rätt och skyldighet för Verisec Freja eID AB att överlåta teckningsoptioner till nyckelpersoner som är anställda i bolaget eller dess dotterbolag. Varje teckningsoption ska ge innehavaren rätt att teckna en (1) ny aktie i bolaget. Teckningsoptionerna erbjuds deltagarna till en kurs om 8,87 SEK, vilket motsvarar ett beräknat marknadsvärde för teckningsoptionerna enligt Black & Scholes optionsvärderingsmodell. Totalt kan nyckelpersoner erbjudas att förvärva teckningsoptioner för ett belopp om högst 887 000 kronor. Teckningsoptionerna kan utnyttjas genom anmälan om teckning av nya aktier under tiden från den 1 december 2023 till och med den 31 december 2023. Teckningskursen för aktie vid utnyttjandet av teckningsoption uppgår till 104 kronor. De nytecknade aktierna medför rätt till vinstutdelning första gången på den avstämningsdag för utdelning som infaller närmast efter det att nyteckningen har registrerats hos Bolagsverket och aktierna införts i aktieboken hos Euroclear Sweden AB. Den maximala utspädningseffekten av Incitamentsprogram 2020/2023 beräknas uppgå till högst cirka två procent av det totala antalet aktier och röster i bolaget.

NOVEMBER: Koncernen ingick ett låneavtal med en extern investerare om 14 MSEK, som löper med en ränta om 6 procent. I samband med nyemissionen under december valde investeraren att teckna aktier för 5 MSEK och reversen kvittades med 5 MSEK. Lånet ska amorteras i samma takt som den säljrevers om 14 miljoner kronor som bolaget erhöll som en del av köpeskillingen för avyttringen av Verisec International AB som inkluderar verksamhetsdelarna Freja UP och tredjepartsförsäljningen av Hardware Security Modules.

NOVEMBER: Freja eID lanseras med tekniken OpenID Connect, ett alternativ till Facebook och Google-inloggning. Första kunden att teckna avtal för användande av den nya tekniken är Golfmarknaden.se.

NOVEMBER: Stockholms stad tecknar avtal för användning av Freja eID och avser användning för medborgares åtkomst till stadens olika e-tjänster, såväl kommunala som erbjudna via stadens bolag.

NOVEMBER: Verisec AB byter namn till Freja eID Group AB. Från och med den 10 november 2020 handlas aktien under det nya namnet Freja eID Group AB på Nasdaq First North Premier Growth Market, med tickern FREJA.

NOVEMBER: ATG (Aktiebolaget Trav och Galopp) väljer Freja eID för nykundsregistrering. Det innebär en utökning av användandet som hittills omfattat identifiering av befintliga kunder vid inloggning till ATG.se samt fysisk identifiering med Freja eID-appen i butik.

NOVEMBER: Energimyndigheten väljer Freja eID. Myndigheten skall använda Freja eID för identifiering av såväl svenska som utländska elleverantörer till Sveriges kontoföringssystem för elcertifikat och ursprungsgarantier.

NOVEMBER: Sotenäs, Munkedal och Lysekils kommun väljer Freja eID för kommunernas medarbetare.

NOVEMBER: Göteborgs universitet väljer Freja eID för e-legitimering av lärosätets 10 000 konton.

DECEMBER: Styrelsen i Freja eID Group AB (publ) beslutar, med stöd av bemyndigandet från årsstämman den 7 maj 2020, om en riktad nyemission om totalt 484 305 nya aktier till en teckningskurs om 51,60 kronor per aktie. Genom den Riktade Emissionen tillförs Freja eID Group cirka 25 miljoner kronor före transaktionskostnader. Teckningskursen i den fastställdes genom ett accelererat bookbuilding-förfarande, och det är styrelsens bedömning att teckningskursen var marknadsmässig och återspeglade rådande marknadsförhållanden och efterfrågan.

Teckningskursen om 51,60 kronor per aktie motsvarade en rabatt om cirka 15 procent i förhållande till den volymvägda genomsnittliga aktiekursen de senaste 10 handelsdagarna på Nasdaq First North Growth Market. Investerare i den Riktade Emissionen utgjordes av befintliga och nya aktieägare, däribland Swedbank Robur Ny Teknik och Svolder.

Skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt var att säkerställa den mest tids- och kostnadseffektiva finansieringen av Bolagets fortsatta kommersialisering samt att ytterligare diversifiera aktieägarbasen med svenska och internationella institutionella och professionella investerare.

Emissionslikviden kommer att användas till förstärkning av Bolagets rörelsekapital samt att finansiera fortsatt kommersialisering av Freja eID i Sverige och planerad lansering av Freja eID i England under Q1 2021.

Emissionen medför en utspädning om cirka 9 procent av antalet aktier och röster, beräknat efter emissionen. Genom emissionen ökar antalet utestående aktier och röster med 484 305, från 4 872 283 till 5 356 588. Aktiekapitalet ökas med cirka 75 672,66 kronor, från cirka 761 294,22 kronor till cirka 836 966,88 kronor.

I samband med emissionen anlitades Stockholm Corporate Finance som Sole Bookrunner. Cirio Advokatbyrå agerade legal rådgivare till Bolaget och Aktieinvest FK AB var emissionsinstitut.

DECEMBER: Umeå universitet väljer Freja eID för användning i verksamheten.

DECEMBER: 1177 möjliggjorde att logga in på 1177.se med Freja eID utan att användaren behöver göra en fysisk ID-kontroll vid utfärdandet.

DECEMBER: Styrelseledamoten Taina Malén avgick från styrelsen på egen begäran den 31 december 2020. Bakgrunden till beslutet är personliga skäl. Enligt Freja eID Groups bolagsordning ska styrelsen bestå av lägst tre och högst tio ledamöter. Efter att Taina Malén lämnar styrelsen består den av fyra ledamöter och uppfyller därmed kraven i bolagsordningen. Styrelsen har inte för avsikt att kalla till extra bolagsstämma för att välja en ny styrelse före ordinarie bolagsstämma 2021.

Väsentliga händelser efter fjärde kvartalets utgång

JANUARI: Testmiljö lanseras som gör det möjligt att legitimera sig elektroniskt med användarens biometri som verifieringsmetod istället för mobiltelefonen.

JANUARI: Freja eID är redo för användning som digitalt vaccinationsintyg och friskhetsintyg.

JANUARI: Freja eID+ ingår i Sveriges officiella föranmälan av e-legitimationer till EU enligt eIDAS-förordningen som myndigheten för digital förvaltning – DIGG – nyligen lämnade in. Detta innebär att Freja eID+ på sikt kommer att kunna användas av svenskar i andra länders offentliga e-tjänster.

JANUARI: Umeå kommun tecknat ett nytt avtal för användning av Freja eID. Avtalet omfattar användning av e-legitimationen för identifiering till kommunens e-tjänster riktade till medborgare.

JANUARI: Padelappen Sweden AB väljer Freja eID för e-legitimering. Padelappen är en mobilapp med fokus på matchmaking och community för sporten padel.

FEBRUARI: Freja eID Group AB (publ) avtalar med ID06 AB, som hanterar Sveriges största system för att identifiera individer på arbetsplatser och koppla dem till en arbetsgivare. Avtalet inkluderar identifiering av användare till systemet med Freja eID samt en gemensam produktutveckling inom AI och biometri samt ID-metoder för utländska medborgare.

FEBRUARI: Freja eID Group AB (publ) inleder ett samarbete med Cambio Healthcare Systems AB om att erbjuda vårdgivare, som använder e-hälsoappen Min Hälsa, att låta användarna identifiera sig med Freja eID.

FEBRUARI: Visiba Group AB, Nordens ledande leverantör av teknik för digitala vårdmöten, väljer Freja eID som ID-metod till de vårdgivare som använder Visiba Cares teknikplattform.

FEBRUARI: Payair Technologies AB väljer Freja eID för identifiering av partners samt även för att täcka partners behov av e-legitimering av sina slutanvändare.

Kommentar från vd

EN DATADRIVEN AFFÄRSMODELL I STARK TILLVÄXT

Om världen inte var digitaliserad förut har den globala pandemin sett till att snabbspola utvecklingen. Det senaste året har snabbspolat utvecklingen även för oss.

Under 2020 slutförde vi omvandlingen av företaget från Verisec AB till Freja eID Group AB och detta är vår första rapport under vårt nya namn. Vi avyttrade icke-strategiska verksamhetsdelar, vi omorganiserade oss och vi bytte namn. Varför? Därför att vi tror på Freja eID och vi tror på att en e-legitimation som hanterar användarkontrollerad data kan skapa stora värden i en digitaliserad värld.

Den absoluta majoriteten av våra intäkter kommer fortfarande från våra säkra fulfilmenttjänster men det blir allt tydligare var vår framtida tillväxt kommer ligga – det är Freja eID.

Låt mig påminna om den strategi vi följt för Freja eID i Sverige. Steg ett var att bygga infrastruktur och tillit, steg två bygga partnerskap med integratörer och steg tre var att teckna avtal med en kritisk mängd relevanta tjänster. Det fjärde steget var att attrahera användare och just nu upplever vi ett starkt momentum i takt med att fler och fler användare registrerar sig till ett ökande antal tjänster. Detta resulterar i sin tur i att antalet transaktioner och intäkterna börjar stiga – från låga nivåer naturligtvis men man får inte glömma att vi aktiverade det fjärde steget av strategin först under 2020.

Tillväxt på samtliga nyckeltal

När vi nu har fått igång maskinen på alla cylindrar i Sverige blir det också rimligt att börja redovisa de nyckeltal som vi menar att Freja eID:s framgång kan mätas utifrån; Antal avtal, användare, transaktioner samt intäkter. Så här ser utvecklingen för Freja eID ut under 2020;

Registrerade antal användare ökade under året med 278% och uppgick vid slutet av året till 100 000 st. Den öppna orderboken uppgick till 107 000 st.

Transaktionerna uppgick under fjärde kvartalet till 319 000 (45 000) st, vilket var en ökning med 614%. För helåret 2020 uppgick antalet transaktioner till 800 000 st.

• Antalet avtal uppgick vid årets slut till 252 (157) st, vilket var en ökning med 61%.

• Intäkterna relaterade till Freja eID ökade under fjärde kvartalet till 365 000 (95 000) SEK, vilket var en ökning med 284%.

Registrerade användare kommer dels från förlitande parter som driver trafik och uppmanar deras användare att skaffa Freja men även från egna marknadsföringskampanjer mot slutanvändare. Den öppna orderboken innehåller användare som förlitande parter har avtalat om och som vi därmed får betalt för från och med avtalstecknandet, även för användare som ännu inte registrerat sig. När en sådan användare registrerar sig noteras denne som registrerad användare och den öppna orderboken minskas.

Att antalet avtal ökar beror dels på starka säljinsatser men också på att de partneravtal vi tecknade i strategins andra steg nu levererar nya kunder i ökande takt. De finns en betydande, ännu outnyttjad användarpotential i avtalen då en stor del av dessa fortfarande är i början av sin integrationsprocess. När antalet användare ökar driver det i sin tur intresse från fler tjänsteleverantörer - en positiv växelverkan.

När användare och tjänster möts, uppstår transaktioner. Ökningen under 2020 visar att vår strategi fungerar; när användare strömmar in finner de ytterligare relevanta tjänster i Freja eID och användningen ökar. Som kuriosa kan jag nämna att vår flitigaste användare under 2020 har använt Freja eID hela 2776 gånger – för att identifiera sig, göra elektroniska underskrifter och andra digitala ärenden.

Intäkter drivs av återkommande, fasta månadsintäkter som löper över en längre tid men också av tick-baserade intäkter. I de flesta tick-avtal vi nu tecknar ingår även en minimi-avgift per månad och när kundens användare ”konsumerat” tick för identifiering, underskrifter och andra transaktioner för hela minimi-avgiften så debiterar vi för varje ”tick” utöver det – ibland med en viss maxdebitering per användare för att uppmuntra till högt användande av Freja.

Historiskt har intäkterna från Freja eID varit små, vilket var förväntat i förhållande till strategin ovan. När intäkterna väl började genereras har de nu växt kvartal för kvartal. Intäkterna är i huvudsak återkommande och har en bruttomarginal på 100%. Intäkterna ackumuleras i takt med nya avtal och att transaktionsvolymen ökar.

Det här är bara början

Ett nytt år har redan rivstartat. Certifieringsprocessen för Freja eID inom EU är igång och arbetet med kommersiell lansering i Storbritannien är påbörjat. Detta ger Freja eID en unik position i Europa. Men vad många nog inte riktigt har förstått är att vi har en unik position även i Sverige. Om man tror att vi bara är en utmanare till ett bankkontrollerat defacto-monopol för e-legitimering har man nog inte förstått vilka värden som kan skapas med användarkontrollerad data i en digital värld. Vill du veta mer om vår affärsmodell? Läs mer på sidan 11 i bokslutskommunikén.

Johan Henrikson, vd Freja eID Group AB (publ)

Stockholm, februari 2021

För bokslutskommunikén i sin helhet vänligen klicka på denna länk.

E-post: johan.henrikson@frejaeid.se

Denna information är sådan information som Freja eID Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 11 februari 2021 kl. 07.30 CET.

Freja eID Group AB (publ) utvecklar produkter och tjänster för digital identifiering. Verksamheten består av den internationellt skalbara e-legitimationen Freja eID samt säkra fulfilmenttjänster. Företaget har kontor i Sverige och Serbien. Freja eID Group är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm. Erik Penser Bank AB är Freja eID Groups Certified Adviser, för kontakt med dem ring 08-463 83 00 eller skicka e-post till certifiedadviser@penser.se. För ytterligare information: www.frejaeid.com |