Delårsrapport Freja eID Group AB (publ) 1 april – 30 juni 2021

Perioden i sammandrag

Freja eID Group AB (publ) genomförde under andra kvartalet 2020 en avyttring av mindre strategiska verksamhetsdelar, vilket offentliggjordes den 9 juni 2020. Information i denna delårsrapport avser kvarvarande verksamhet om inget annat anges.

Andra kvartalet 1 april – 30 juni 2021

• Nettoomsättningen uppgick till 5,4 (6,2) MSEK

• Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -7,4 (-6,9) MSEK

• Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -10,4 (-10,2) MSEK

• Periodens totala resultat uppgick till -10,7 (37,3) MSEK

• Periodens resultat för kvarvarande verksamhet uppgick till -10,7 (-10,3) MSEK

• Periodens resultat hänförligt till avyttrad verksamhet uppgick till 0,0 (47,6) MSEK

• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -10,2 (-22,6) MSEK

• Periodens resultat per aktie före och efter utspädning för kvarvarande verksamhet uppgick till -0,65 (-0,71) SEK

• Periodens resultat per aktie före och efter utspädning hänförligt till avyttrad verksamhet uppgick till 0,0 (3,26) SEK

Första halvåret 1 januari – 30 juni 2021

• Nettoomsättningen uppgick till 11,2 (11,2) MSEK

• Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -15,5 (-16,3) MSEK

• Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -21,5 (-23,0) MSEK

• Periodens totala resultat uppgick till -22,1 (27,1) MSEK

• Periodens resultat för kvarvarande verksamhet uppgick till -22,1 (-23,8) MSEK

• Periodens resultat hänförligt till avyttrad verksamhet uppgick till 0,0 (50,9) MSEK

• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -17,5 (-20,3) MSEK

• Periodens resultat per aktie före och efter utspädning för kvarvarande verksamhet uppgick till -1,36 (-1,63) SEK

• Periodens resultat per aktie före och efter utspädning hänförligt till avyttrad verksamhet uppgick till 0,0 (3,48) SEK

Väsentliga händelser under andra kvartalet

APRIL: Sveriges a-kassor valde Freja för identifiering av användare till e-tjänsten Arbetsgivarintyg.nu.

APRIL: Information om första kvartalets fyra nyckeltal (användare, avtal, transaktioner och intäkter) presenterades. Den höga tillväxten bibehölls.

APRIL: Anpassning av Freja, för att stödja digitalt COVID-bevis, påbörjades.

APRIL: Lansering av ett erbjudande för fintech-företag som verkar inom området Open Banking.

MAJ: Årsstämma hölls den 6 maj. Stämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för förvaltningen under räkenskapsåret 2020. Stämman valde in en ny ordförande, två nya ledamöter samt omval av revisorn. Stämman beslutade även om aktiesplit 3:1, om incitamentsprogram för anställda nyckelpersoner samt att emissionsbemyndiga styrelsen om högst 25% av bolagets aktiekapital.

MAJ: Styrelsen i Freja eID Group AB beslutade, med stöd av bemyndigandet f rån årsstämman den 6 maj 2021, om en riktad nyemission om totalt 933 333 (2 799 999 efter split) nya aktier till en teckningskurs om 75,00 (25,00 efter split) kronor per aktie. Genom emissionen tillfördes koncernen cirka 70 miljoner kronor före transaktionskostnader. Emissionslikviden från emissionen kommer att användas till förstärkning av Bolagets rörelsekapital samt att finansiera Bolagets fortsatta kommersialisering av Freja eID i Sverige och internationellt. Fokus kommer vara på användaranskaffning.

MAJ: Branschorganisationen Svensk Handel väljer att lyfta f ram Freja som ett alternativ till användandet av fysiska ID-handlingar i butik.

MAJ: Ett återförsäljaravtal tecknades med Riksidrottsförbundet för användning av Freja. I samband med detta tecknas också avtal med Svenska Innebandyförbundet för e-legitimering av 25 000 ledare och domare i ett första steg.

MAJ: Högsby kommun valde Freja som e-tjänstelegitimering för sina medarbetare.

MAJ: Information om förestående aktiesplit lämnades. Vid årsstämman beslutades om en uppdelning av aktier, varigenom varje befintlig aktie delas upp i tre (3) aktier (så kallad aktiesplit 3:1). Avstämningsdag för aktiesplit var den 8 juni 2021. Fr o m 7 juni 2021 handlas Frejas aktier med ny ISIN-kod enligt följande: SE0015950308.

JUNI: Freja kommer delta i ett pilotprojekt för att skapa en lösning där individer ska kunna använda sitt ansikte som verifiering vid en elektronisk betalning. Projektet drivs av Funktionsrätt Skåne som var en av fyra vinnare i Post och telestyrelsens (PTS) innovationstävling Betaltjänster för alla.

JUNI: Teknikföretaget Vourity avtalade om integrering av Freja i Vouritys mobila terminal för obemannade betalningar och inpasseringskontroll. Vourity har utvecklat nästa generations teknik för att kunna ta betalt, göra inpasseringskontroll och självservice i obemannade sammanhang. Exempel på användningsområden är obemannade butiker, betald inpassering till olika aktiviteter och laddning av elbilar.

Väsentliga händelser efter andra kvartalets utgång

JULI: Stöd lanseras för det digitala covidbevis som utfärdas efter att man har blivit vaccinerad. Freja kan nu användas för att hämta, spara och visa sitt eget covidbevis samt för att skanna och validera andras.

JULI: Information om andra kvartalets fyra nyckeltal (användare, avtal, transaktioner och intäkter) presenterades. Tillväxten från första kvartalet fortsatte.

Kommentar från vd

TILLVÄXTEN FORTSÄTTER

Tillväxten var fortsatt hög under andra kvartalet på de fyra nyckeltal som vi bedömer vara de viktigaste indikatorerna för Freja eID:s utveckling: antal användare, transaktioner, avtal samt intäkter. Med en god utveckling över flera kvartal är detta ett starkt kvitto på vår strategi för Freja eID.

Att prioritera nya användare till Freja eID är enligt min mening både vår största och viktigaste utmaning. Med ett ökat antal användare drivs alla övriga indikatorer och dessutom ökar medvetenheten om Freja som nästa generations e-legitimation. Därför är det glädjande att vi under årets andra kvartal ökade antalet användare med 67 000. Detta motsvarar en ökning på cirka 47% från föregående kvartal, eller en ökning med 345% jämfört med 30 juni 2020. Två starkt bidragande faktorer till ökningen har varit gemensamma kampanjer med våra kunder men framför allt vår ökade närvaro på sociala medier speciellt i förhållande till de yngre användargrupperna. Under hösten fortsätter vi detta arbete och kompletterar med informationskampanjer som till stor del drivs av våra kunder.

Freja kan öka effektiviteten och kundupplevelsen i varje del av kundresan - från att värva och bli kund, vardaglig inloggning samt utcheckning och signering av avtal. Våra kunder – eller förlitande parter som vi kallar dem - har uppmärksammat detta i ökande grad och vi ser också ett starkt inflöde av nya avtal under kvartalet. Antalet avtal ökade med 14% från föregående kvartal vilket motsvarar en ökning med 71% jämfört med 30 juni 2020. Detta innebär förstås en ökad volym av tillgängliga tjänster för alla Freja eID-användare vilket ger en större relevans för tjänsten i vardagen.

Transaktioner är ett mått på aktiviteten i plattformen. Ökningen med 43% från föregående kvartal eller en ökning med 328% jämfört med samma period föregående år korrelerar starkt med användartillväxten och är en positiv signal. Samtidigt är det viktigt att vi jobbar vidare med antalet transaktioner eftersom det skapar bestående beteendeförändringar hos användare och driver intäkter i transaktionsavtalen. Därmed är detta ett område där vi kommer se en del nya initiativ under hösten som syftar till att förbättra kommunikationen med användare och uppmuntra till ökad användning av både nya och befintliga tjänster.

Intäkterna drivs i dagsläget av prenumerationsavtal och kompletteras med intäkter per transaktion. Transaktionsintäkterna fungerar på sikt som hävstång i förhållande till det ökade antalet användare.  Intäkterna som till största del är återkommande, ökade med 20% jämfört med första kvartalet 2021 vilket motsvarar en ökning med 176% jämfört med samma period föregående år. Under kvartalet har vi förberett för att addera ytterligare ett ben i vår intjäningsmodell. Freja eID appen kommer succesivt kompletteras med individanpassade upplevelser och förslag som gör Freja till en mer värdefull tjänst för användaren. Genom att på detta sätt bli en mötesplats för användare och förlitande parter kan vi också öppna ett helt nytt fönster för vår intjäning. Freja eID går från att vara nyckeln till vårt digitala liv till att också bli ett skräddarsytt skyltfönster för nya möjligheter.

Under kvartalet genomfördes även en nyemission för att stärka bolagets kassa och säkerställa vår handlingsfrihet så att vi kan ta vara på olika möjligheter. I en värld som digitaliseras i rask takt är det - för att uttrycka sig milt – ingen brist på sådana möjligheter för en tjänst som Freja eID.

Stockholm, augusti 2021

För rapporten I sin helhet vänligen klicka på denna länk.

Freja eID Group AB (publ) utvecklar produkter och tjänster för digital identifiering. Verksamheten består av den internationellt skalbara e-legitimationen Freja eID samt säkra fulfilmenttjänster. Företaget har kontor i Sverige och Serbien. Freja eID Group är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm. Erik Penser Bank AB är Freja eID Groups Certified Adviser, för kontakt med dem ring 08-463 83 00 eller skicka e-post till certifiedadviser@penser.se. För ytterligare information: www.frejaeid.com |