Delårsrapport Freja eID Group AB (publ) 1 januari – 31 mars 2023

Perioden i sammandrag

• ARR (Annual Recurring Revenue / Årligt återkommande intäkt) för segmentet Freja eID uppgick den 31 mars 2023 till 13,9 (4,6) MSEK, vilket var en tillväxt med 203% jämfört med föregående år. Under första kvartalet var tillväxten 43 (25)%.
  • Antalet användare i tjänsten Freja eID uppgick den 31 mars 2023 till 846 000 (581 000)st, vilket var en ökning med 46% jämfört med föregående år. Under första kvartalet var ökningen 7 (22)%.

Första kvartalet: 1 januari – 31 mars 2023

• Koncernens nettoomsättning uppgick till 8,5 (6,0) MSEK, vilket var en ökning med 41% jämfört med samma period föregående år.
  • Segmentet Freja eIDs nettoomsättning uppgick till 3,5 (1,4) MSEK, vilket var en ökning med 148% jämfört med samma period föregående år.
  • Segmentet Fulfilments nettoomsättning uppgick till 5,0 (4,6) MSEK, vilket var en ökning med 9% jämfört med samma period föregående år.
  • Koncernens rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -3,3 (-7,7) MSEK.
  • Koncernens rörelseresultat (EBIT) uppgick till -7,0 (-11,1) MSEK.
  • Periodens resultat uppgick till -7,5 (-11,3) MSEK.
  • Koncernens kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 2,9 (-9,2) MSEK.
  • Periodens resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,40 (-0,60) SEK.

Väsentliga händelser under första kvartalet

JANUARI: Koncernen meddelar att de nyckeltal som bedöms vara de viktigaste indikatorerna för segmentet Freja eID:s utveckling visar fortsatt tillväxt. Framför allt har Annual Recurring Revenue ökat kraftigt vilket är ett resultat av det fokus på intäkter som inleddes under början av 2022.

JANUARI: Halländska Hylte kommun sluter avtal om Freja OrgID till sina drygt 1 000 kommunanställda.

JANUARI: Koncernen informerade att man välkomnar förslagen kring en statlig e-legitimation i DIGG:s slutredovisning av sitt regeringsuppdrag. Bland förslagen finns bland annat ett krav att alla godkända e-legitimationer ska accepteras av alla offentliga e-tjänster samt en möjlighet för användare att växla sin statliga, kortbaserade e-legitimation till en mobil e-legitimation från andra godkända utfärdare.

FEBRUARI: Samarbete inleds med Nordens ledande taxibolag Cabonline som gör att Frejas användare kan boka taxi tryggt och säkert direkt i Freja-appen.

FEBRUARI: Koncernen meddelar att e-tjänstelegitimationen Freja OrgID fortsätter växa i nya kundgrupper och har nu även den första statliga myndigheten som kund.

FEBRUARI: Avtal skrivs med säkerhetsföretaget Tutus Data för e-tjänstelegitimationen Freja OrgID till användare av tjänsten Skiffer.

FEBRUARI: Koncernen meddelar att Malmö stad har tecknat tilläggsavtal för Freja OrgID för att kunna använda det avtal om förbetald e-legitimering mellan organisationer som tillhandahålls av DIGG – Myndigheten för digital förvaltning. Denna nya avtalsstruktur öppnar för helt nya möjligheter kring e-legitimationer för medarbetare.

FEBRUARI: Avtal skrivs med DHL eCommerce Solutions för säker identifiering med Freja vid paketutlämning. Detta är ännu ett utvecklingssteg i att göra Freja till en heltäckande app för identifiering, inte bara online utan även i fysiska miljöer.

MARS: Koncernen lanserar en ny version av det mobila ID-kort som är en del av den digitala plånboken Freja. Lösningen adresserar de stora problem som finns inom detaljhandel, alkoholförsäljning och paketutlämning relaterade till lättförfalskade ID-handlingar.

MARS: Koncernen informerar att man slutit avtal med Region Skåne för säker identifiering med Freja OrgID till vårdplaneringstjänsten Mina planer. Detta är ännu ett exempel där Freja löser problem kring e-tjänstelegitimering mellan olika organisationer. Avtalet med Region Skåne innebär att de som första region kan erbjuda vårdanställda i anslutna kommuner, säker identifiering med Freja OrgID till vårdplaneringstjänsten Mina planer.

MARS: Koncernen meddelar att man expanderar sin räckvidd och har lagt till stöd för ytterligare sex utländska ID-handlingar i tjänsten. Därmed finns det stöd i Freja för 19 europeiska nationaliteter inklusive Sverige. De länder som lagts till är Frankrike, Österrike, Italien, Spanien, Grekland och Ungern. Sedan tidigare finns det stöd för Estland, Lettland, Litauen, Polen, Tyskland, Rumänien, Slovakien, Norge, Finland, Danmark, Storbritannien och Ukraina.

MARS: Koncernen informerar att man överlåter delar av e-legitimationsplattformen Freja eID till det helägda dotterbolaget Freja eID Sweden AB. Transaktionsvärdet uppgår till 84,8 MSEK och tillgångarna innan transaktionen är bokförda till 26,8 MSEK. Moderbolagets egna kapital stärks, på grund av realisationsresultatet, med 58,0 MSEK. Transaktionen är ett led i att renodla koncernens verksamhet i de två segmenten Freja eID och Fulfilment.

Väsentliga händelser efter första kvartalets utgång

APRIL 2023: Koncernen meddelar att de nyckeltal som bedöms vara de viktigaste indikatorerna för segmentet Freja eID:s utveckling visar fortsatt stark tillväxt. Annual Recurring Revenue (ARR) fortsätter växa i hög takt och under 2023 kommer fokus fortsatt vara på att så snabbt som möjligt nå lönsamhet.

APRIL 2023: Koncernen meddelar att man har lämnat en hemställan till Socialdepartementet och socialminister Jakob Forssmed om att skattefinansierade e-hälsotjänster inte ska få diskriminera patienter baserat på vilken e-legitimation de har möjlighet att använda. All skattefinansierad vård ska vara tillgänglig på lika villkor för alla medborgare. I praktiken begränsas dock idag den enskildes rätt att välja e-hälsotjänst av vilken e-legitimation personen har. Eftersom cirka en miljon individer idag saknar den e-legitimation som många av e-hälsotjänsterna kräver, utgör detta ett fundamentalt samhällsproblem.

APRIL 2023: Avtal skrivs med plattformen Mitt Skolval för identifiering med Freja för vårdnadshavare till tjänsten. Mitt Skolval driver en plattform där kommuner och fristående huvudmän enkelt kan hantera och administrera skolval och skolbyten. En välanvänd digital tjänst för alla föräldrar i Sverige med barn i skolåldern.

APRIL 2023: Koncernen informerar att man tecknat avtal med Svensk Fastighetsförmedling AB om nya funktioner för digital kundinteraktion byggda på tillit, integritet och transparens. Samarbetet syftar till att ge användaren en friktionsfri koppling mellan Frejas ekosystem och Svensk Fastighetsförmedlings tjänsteutbud. I detta ingår funktioner som e-legitimering och digitala underskrifter men framför allt en möjlighet för en användare att sömlöst kunna upptäcka tjänster från Svensk Fastighetsförmedling och använda dem direkt från Freja.

APRIL 2023: Samarbete inleds med jämförelsesajten Prisjakt. Det nya avtalet innebär att Frejas användare bland annat får tillgång till prisjämförelser direkt i Freja-appen.

APRIL 2023: Avtal skrivs med det fackliga samverkansbolaget FASAB F6 för säker identifiering för medlemmar till bolagets digitala tjänster. Avtalet inkluderar förutom svenska medlemmar, användare från 18 europeiska länder.

APRIL 2023: Koncernen meddelar att man har fått godkänt på sin ansökan att ge ut e-legitimationen Freja+ utan fysiskt möte. Godkännandet innebär att Freja kan minska utgivningstiden från timmar till minuter och därmed erbjuda en smidigare användarupplevelse, med bibehållen säkerhet. Den nya funktionen kommer att rullas ut stegvis. I början av sommaren kommer användare kunna börja använda pass för distansregistrering och senare kommer nationellt ID-kort att läggas till.

Kommentar från VD

INNOVATION DRIVER FREJAS TILLVÄXT

En snabb överblick av vårt nyhetsflöde skapar en bra bild av varför våra kunder väljer oss. Skälen kan variera, men den minsta gemensamma nämnaren är innovation. Under kvartalet meddelade vi stöd för medborgare från ännu fler länder och har nu stöd för totalt 19 nationaliteter. Detta är bara en av alla de funktioner som gör Freja unikt och som ger den starka tillväxten i årligt återkommande intäkter.

Redan från början stod det klart att vi skulle eftersträva en mångfald av tjänster – från myndigheter till spelbolag. Digitaliseringen gäller alla branscher och behovet av tryggade identiteter och data är gemensamt för alla. Varje tjänst ökar nyttan med Freja och samtidigt ökar vårt ”skyltfönster” mot marknaden. Detta är och förblir vårt huvudsakliga verktyg för att möta upp våra användare i olika livssituationer. Vi märkte redan kort efter lanseringen att en e-legitimation kunde bli så mycket mer.

Behovet att erbjuda ”egna” (native) tjänster som del i plattformen blev tidigt väldigt tydligt. Sedan lanseringen 2017 har dessa tjänster vuxit både till antalet och omfattning. Under resans gång har vi lagt till ID-kapningsskydd, fysisk legitimering, check-in funktioner och stöd för utländska medborgare. Syftet har givetvis varit att skapa nytta för våra användare, skapa uppmärksamhet kring Freja och ge våra tjänsteleverantörer fler verktyg i sina kund- och affärsrelationer. Ur användarsynvikel är Freja en helt unik produkt i dagsläget vilket också syns på den organiska användaranslutningen.

Ur intjäningssynvinkel är Freja OrgID en viktig funktion som vi adderat – e-tjänstelegitimationen som gör det möjligt att skilja sitt privatliv från sin yrkesroll. Med ens förvandlades Freja också till ett arbetsverktyg där personlig information inte behöver delas i samband med yrkesutövningen. Frågan har länge varit föremål för diskussion, men idag erbjuder Freja en unik, kvalitetssäkrad och flexibel lösning som möter upp en stark efterfrågan.

När vi nu ser vår största konkurrent i Sverige kopiera en av våra unika funktioner lyfter vi på hatten och tackar för komplimangen. Vi har länge tyckt att det är självklart att ID-kortet ska kunna ligga i mobilen och kunna användas i vardagen vid läkarbesök, receptutlämning eller att spela på Elitloppet. Att vi nu blir fler som trummar ut detta budskap kommer vara till nytta för alla användare – och förhoppningsvis utöka acceptansen för mobila ID-kort långt utöver de 10 000 ställen som redan idag accepterar Freja för fysisk identifiering. Freja tar inte betalt för användning vid fysisk legitimering - en naturlig konsekvens av att det inte kostar att visa upp sitt fysiska ID. Därför välkomnar vi upp de traditionstyngda bankerna på barrikaden!

Under kvartalet har vi också påbörjat ett arbete för att förtydliga bolagsstrukturen. Våra två segment tydliggörs genom att vi säljer ner de immateriella tillgångarna avseende Freja eID till vårt helägda dotterbolag där alla kundavtal och intäkter redan ligger. Till grund för transaktionen ligger en extern marknadsvärdering av de immateriella tillgångarna, vilket skapar en mer rättvisande bild av bolagets tillgångar.

Den snabba tillväxten vi ser på alla fronter i första kvartalet är ett resultat av en stark efterfrågan. Våren är viktigt när det gäller att bygga pipeline och skapa förutsättning för fortsatt snabb tillväxt. Under första och andra kvartalet genomförs de flesta marknadskampanjer och lägger grunden för resten av året. I skrivande stund har vi genomfört cirka hälften av vårens aktiviteter, och intresset bara växer. Därmed ser jag väldigt positivt på kommande kvartal.

Johan Henrikson, VD

Freja eID Group AB

Stockholm 3 maj 2023

För rapporten i sin helhet, vänligen klicka på denna länk