Delårsrapport Freja eID Group AB (publ) 1 juli – 30 september 2021

Perioden i sammandrag

Freja eID Group AB (publ) genomförde under andra kvartalet 2020 en avyttring av mindre strategiska verksamhetsdelar, vilket offentliggjordes den 9 juni 2020. Information i denna delårsrapport avser kvarvarande verksamhet om inget annat anges.

Tredje kvartalet: 1 juli - 30 september 2021

• Antalet användare i tjänsten Freja eID ökade under tredje kvartalet från 209 000st till 332 000st, vilket var en ökning med 59%

• Koncernens nettoomsättning uppgick till 3,6 (4,5) MSEK

• Segmentet Freja eIDs nettoomsättning uppgick till 0,9 (0,3) MSEK, vilket var en ökning med 170%

• Segmentet Fulfilments nettoomsättning uppgick till 2,8 (4,2) MSEK, vilket var en minskning med 34%

• Koncernens rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -10,4 (-6,8) MSEK

• Koncernens rörelseresultat (EBIT) uppgick till -13,5 (-10,2) MSEK

• Periodens totala resultat för koncernen uppgick till -15,7 (-11,1) MSEK

• Periodens resultat för koncernens kvarvarande verksamhet uppgick till -15,7 (-11,1) MSEK

• Periodens resultat hänförligt till avyttrad verksamhet uppgick till 0,0 (0,0) MSEK

• Koncernens kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -13,4 (-2,1) MSEK

• Periodens resultat per aktie före och efter utspädning för koncernens kvarvarande verksamhet uppgick till -0,83 (-0,76) SEK

• Periodens resultat per aktie före och efter utspädning hänförligt till avyttrad verksamhet uppgick till 0,0 (0,0) SEK

Nio första månaderna: 1 januari - 30 september 2021

• Antalet användare i tjänsten Freja eID ökade under årets nio första månader från 100 000st till 332 000st, vilket var en ökning med 234%

• Koncernens nettoomsättning uppgick till 14,8 (15,8) MSEK

• Segmentet Freja eIDs nettoomsättning uppgick till 2,2 (0,9) MSEK, vilket var en ökning med 154%

• Segmentet Fulfilments nettoomsättning uppgick till 12,5 (14,9) MSEK, vilket var en minskning med 16%

• Koncernens rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -25,9 (-23,2) MSEK

• Koncernens rörelseresultat (EBIT) uppgick till -35,0 (-33,2) MSEK

• Periodens totala resultat för koncernen uppgick till -37,8 (16,0) MSEK

• Periodens resultat för koncernens kvarvarande verksamhet uppgick till -37,8 (-34,8) MSEK

• Periodens resultat hänförligt till avyttrad verksamhet uppgick till 0,0 (50,8) MSEK

• Koncernens kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -31,1 (-20,4) MSEK

• Periodens resultat per aktie före och efter utspädning för koncernens kvarvarande verksamhet uppgick till -2,16 (-2,38) SEK

• Periodens resultat per aktie före och efter utspädning hänförligt till avyttrad verksamhet uppgick till 0,0 (3,47) SEK

Väsentliga händelser under tredje kvartalet

JULI: Stöd för covidbevis lanserades.

JULI: Information om andra kvartalets fyra nyckeltal (användare, avtal, transaktioner och intäkter) presenterades. Den höga tillväxten från första kvartalet bibehölls.

AUGUSTI: En ny funktion lanserades som gör det möjligt för individer i digitalt utanförskap att kunna använda tjänster som kräver e-legitimation. Med funktionen delad kontroll kan upp till en miljon individer som idag inte kan eller vågar ha en e-legitimation få hjälp med hanteringen av en anhörig, vän eller god man.

AUGUSTI: Tjänstepensionsbolaget Alecta tecknade avtal om användning av Freja eID för digital identifiering för Alectas kunder, såväl de som är bosatta i Sverige som utlandssvenskar.

SEPTEMBER: Finshark AB tecknade ett samarbetsavtal kring digitala betallösningar baserade på Open Banking-teknik.

SEPTEMBER: Kronans Apotek beslutade att acceptera identifiering med Freja eID:s mobila ID-handling vid uthämtning av recept i deras 320 apotek runt om i landet.

SEPTEMBER: Apoteksgruppen beslutade att acceptera Freja eID för fysisk identifiering i sina 193 apotek. Det innebär att kunder kan hämta ut recept med Freja utan att behöva ha med sig någon fysisk ID-handling.

Väsentliga händelser efter tredje kvartalets utgång

OKTOBER: Freja eID meddelar att man fått godkänt på sin ansökan till DIGG – Myndigheten för digital förvaltning – att utfärda e-legitimationen Freja eID+ till individer som har skyddad identitet.

OKTOBER: Information om tredje kvartalets fyra nyckeltal (användare, avtal, transaktioner och intäkter) presenterades. Tillväxten från andra kvartalet fortsatte.

OKTOBER: Sveriges föranmälan av e-legitimationer till det europeiska eIDAS-systemet har godkänts. Ett stort steg har därmed tagits för att Freja ska kunna användas för e-legitimering i övriga EU-länder.

OKTOBER: PostNord har infört stöd för att användare ska kunna legitimera sig med Freja eID som en fysisk ID-handling vid paketutlämning.

OKTOBER: Butikskedjan Direkten börjar acceptera Freja eID som fysisk ID-handling i de butiker som är anslutna till kedjan.

Kommentar från vd

STARK ANVÄNDARTILLVÄXT PRÄGLAR TREDJE KVARTALET

När vi inledde året var fokus på användare. Efter tre kvartal med en genomsnittlig tillväxt på 49% och smått fantastiska 59% mellan Q2 och Q3 2021, så är det ingen överdrift att säga att vi lyckats även med detta.

Användare var den sista pusselbiten av strategin för att skapa förutsättning för intjäning. Vi har levererat systematiskt i enlighet med denna strategi, och vi kan nu fokusera mer på intäkter på den svenska marknaden.

Användaranskaffning är komplext och vi har valt att jobba med en flerkanalsstrategi kopplat till specifika målgrupper och budskap. Under året har vi gjort ett antal riktade aktiviteter med våra tjänsteleverantörer. Ett konkret exempel på detta är olika utskick och budskap till ATG kunder under sommaren, eller utbildningsaktiviteterna med Postnords ombud som genomfördes precis efter kvartalets stängning. Av tidigare erfarenheter vet vi att isolerade aktiviteter inte räcker, utan vi har förstärkt dessa med annonsering i sociala media. Under de första tre kvartalen hade vi mer än 47 miljoner visningar i olika digitala kanaler. Katalysatoreffekten som åstadkoms när budskap, målgrupp och kanal samverkar kan ses i användartillväxten mellan kvartalen.

En stor del av de användare som nu kommer in i Freja är unga vuxna. Valet av målgrupp är ingen slump. Unga användare är mer teknikmogna men är generellt sett en svårare grupp att fånga. Därmed är det också en extremt attraktiv grupp för flera branscher och jag kan se att just denna grupp kan låsa upp intresset hos bland annat finansiella aktörer som vill få kontakt med denna målgrupp. Inte minst gäller detta i en värld där bankerna lägger ner sina kontor och minskar den vardagliga kontakten med kunden.

För varje användare som kommer in blir det en relation som kan förvaltas över ett helt liv. I samband med en av mina regelbundna investerarpresentationer utbrast en fondförvaltare:

- Men det är ju helt fantastiskt. När man ”äger” en identitet så finns nästan inga begränsningar vilka tjänster man kan koppla på!

Det är en helt riktig iakttagelse värd att uppehålla sig vid. En kittlande tanke är de nästintill obegränsade möjligheterna till intjäning kopplade till identiteten. Styrkan kan enklast illustreras med alla de tjänster som i hög takt kopplar på sig med ett starkt önskemål att komma i kontakt med nya användargrupper.

En snabb servettberäkning ger vid handen att den genomsnittliga intäkten per användare och år ligger runt 10 kr i dagsläget. Personligen tror jag den skulle kunna tiofaldigas, och med de nya intjäningsmodeller vi sjösätter förbättras förutsättningarna att lyckas markant. Att denna genomsnittliga årsintäkt per användare på kort sikt kan ligga still eller till och med gå ner handlar bara om den prioritet vi haft på nya användare. I takt med att användarna kommit igång, ökar också intjäningen.

De användartester vi genomfört under sommaren, med sponsrat innehåll, har gett väldigt positiva resultat. Under sista kvartalet kommer vi vässa dessa verktyg för att kunna lansera detta skarpt runt årsskiftet.

Under året har vi berättat om eIDAS och certifieringen av Freja i Europa. Sveriges ansökan väckte ett stort intresse, med inte mindre än 20 länder som ville delta i granskningen (peer review). Kvalitetsgranskningen koordinerades av Norge, och rapporten är nu publicerad. Freja uppfyller alla krav och fick ett helt rent besiktningsprotokoll. Detta är ett urstarkt kvalitetsmärke som jag vet kommer skapa intresse och underlätta framtida säljarbete.

Johan Henrikson, VD

Freja eID Group AB

Stockholm, 9 november 2021

För rapporten i sin helhet, vänligen klicka på denna länk.

Freja eID Group AB (publ) utvecklar produkter och tjänster för digital identifiering. Verksamheten består av den internationellt skalbara e-legitimationen Freja eID samt säkra fulfilmenttjänster. Företaget har kontor i Sverige och Serbien. Freja eID Group är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm. Erik Penser Bank AB är Freja eID Groups Certified Adviser, för kontakt med dem ring 08-463 83 00 eller skicka e-post till certifiedadviser@penser.se. För ytterligare information: www.frejaeid.com |