Delårsrapport Verisec AB (publ) 1 januari – 30 juni 2016

• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -9,0 (-13,8) MSEK

• Per den 30 juni 2016 uppgick likvida medel till 18,2 (25,2) MSEK

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER ANDRA KVARTALET: 1 APRIL – 30 JUNI 2016

• Bolaget erhöll en första order i ett nytt partnersamarbete med SBL som är en av de ledande återförsäljarna av IT-säkerhet i Storbritannien. Ordern avser Freja och inkluderar Freja ID, Freja SSP och Freja Mobile. Kunden är Central Bedfordshire Council som skall använda Freja för att 2 500 anställda skall kunna logga in säkert till kommunens nätverk med hjälp av mobiltelefonen.

• Bolaget erhöll en ny kund i Dubai, Förenade Arabemiraten. Bank Saderat Dubai valde Verisec som leverantör av krypteringsutrustning för betalsystemen. Bank Saderat Dubai är en av de största bankerna i Mellanöstern och den sjätte banken Verisec har tecknat avtal med i Förenade Arabemiraten sedan etableringen i Dubai under andra halvåret 2015.

• Årsstämman beslutade, för tiden intill slutet av nästa årsstämma, omval av Dragoljub Nesic, Tony Buss, Martin Skånberg, Anders Henrikson, Christian Rajter och Anders Moberg till ordinarie styrelseledamöter. Dragoljub Nesic omvaldes till styrelsens ordförande.

• Årsstämman beslutade att ändra bolagsordningen på så sätt att bolagets säte i bolagsordningen ändras från Nacka kommun till Stockholms kommun. Ändringen föranleddes av att bolaget har flyttat huvudkontoret till Stockholms kommun.

• Företaget tecknade ett avtal med en stor svensk finanskoncern för produkter och tjänster kring säker inloggning och signering. I ett första skede skall lösningen användas av privatkunder för inloggning till telefonbanken. Grunden i säkerhetslösningen är Verisecs egenutvecklade Freja ID-plattform men avtalet inkluderar också krypteringsutrustning och logistiktjänster kring distribution till bankens kunder. Avtalet innebär även en omfattande plan för samverkan på strategisk, operativ och taktiskt nivå avseende framtida utvecklingsmöjligheter inom säkerhetsområdet.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER ANDRA KVARTALETS UTGÅNG

• Företaget tecknade ett avtal med den skotska kommunen North Lanarkshire, vilket omfattar en helhetslösning för hantering av digitala identiteter med Verisecs egenutvecklade produkter Freja ID och Freja Mobile. Sedan tidigare har Verisec en stark position inom offentlig sektor i Skottland, med Glasgow och Fife på kundlistan. Det nya avtalet kommer omfatta cirka fyra tusen kommunanställda som med Freja kommer att kunna logga in säkert och enkelt till kommunens IT-system.

• Företaget förnyade avtalet med Government Cloud (GCloud) som är den digitala marknadsplatsen för molntjänster för offentlig sektor i Storbritannien. Avtalet avser produkter ur Verisecs egna produktfamilj Freja, för hantering av digitala identiteter. GCloud är ett upphandlingsramverk som avser molntjänster och Software as a Service (SaaS) och gör det möjligt för brittiska kommuner att beställa direkt utan att gå via en offentlig upphandling. Det nya ramverket heter GCloud 8 och är en förnyelse av Verisecs befintliga GCloud-avtal.

KOMMENTAR FRÅN VD

För omkring ett år sedan togs inledande kontakt med en större svensk bank med behov av att stärka sina digitala identiteter och leva upp till de regulatoriska kraven inom EU. Dialogen som uppstod banade vägen för tekniska diskussioner för att säkerställa att produkten skulle fungera i bankens infrastruktur. Under slutskedet av den tekniska genomgången påbörjades avtalsskrivande, som under kvartalets slut (Q2 2016) resulterade i ett avtal där Verisecs egenutvecklade infrastruktur för hantering av digitala identiteter skall användas för säker inloggning och signering.

På många sätt är händelseförloppet ovan typisk för Verisecs säljprocess: inledande kontakt, tekniska diskussioner och tester samt förhandling och avtalstecknande. Tidsaspekten i exemplet ovan (cirka ett år) är också karakteristisk för vår säljprocess, men å andra sidan har vi normalt också långa kundrelationer som sträcker sig över flera år. Vår allra första kund är fortfarande med oss ända sedan vi grundade företaget 2002.

Det andra kvartalet har kännetecknats av ett intensivt arbete i kölvattnet av aktiviteterna under föregående period (Q1). I de flesta nya regioner där vi etablerat närvaro ser jag att vi flyttar fram positionerna och genomför fler tekniska tester tillsammans med potentiella kunder. Eftersom detta är en förutsättning för avtalsskrivande är det en positiv signal.

Även hemmamarknaden Sverige visar ett starkt intresse för våra olika lösningar. Sverige, som på många sätt är en mer mogen marknad, har varit stabil men intresset från såväl nya kundgrupper som nya partnerskap ökar.

Som jag beskrivit ovan tecknades i slutet av perioden ett avtal med en större bankaktör. Utrullningen av lösningen börjar redan i september i år, med möjligheter till utökat engagemang och en långsiktig affärsrelation. Stabila och långsiktiga relationer har varit fundamentet och en förutsättning för att bygga Verisec. Utifrån den expansionsplan som vi för närvarande verkställer ligger periodens siffror helt i linje med förväntan.

Johan Henrikson, VD Verisec AB
Stockholm den 17 augusti 2016

Denna information är sådan information som Verisec AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 augusti 2016 kl. 07.30 CET.

Johan Henrikson, VD Verisec
Mobil: +46 733-45 89 02
Email: Johan.henrikson@verisec.com

Verisec är ett bolag i framkant av digital säkerhet och skapar lösningar för att göra system säkra och lättillgängliga. Bolaget tillhandahåller ett brett utbud av produkter inom sina två affärsområden: Digitala identiteter och Informationssäkerhet. Verisec har distribution globalt och verksamhet i Stockholm, London, Belgrad, Madrid, Mexico City, Dubai och Frankfurt. Verisec är sedan 2014 noterat på NASDAQ First North. Remium Nordic AB är Verisecs Certified Adviser. För ytterligare information: www.verisec.com