Delårsrapport Verisec AB (publ) 1 januari – 31 mars 2017

• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -1,1 (-3,2) MSEK

• Per den 31 mars 2017 uppgick likvida medel till 37,6 (25,3) MSEK

Väsentliga händelser under första kvartalet: 1 januari - 31 mars 2017

FEBRUARI: Företaget tecknade ett avtal kring säkerhetsplattformen Freja ID med den mexikanska banken ABC Capital. Banken avser att ersätta den befintliga lösningen och använda Freja ID för att hantera digitala identiteter när man skalar upp sin verksamhet inom online banking.

ABC Capital är en nischbank med inriktning mot affärskunder inom bygg- och fastighetsbranschen i Mexiko. I takt med att affärsmodellen digitaliseras har behovet av en skalbar säkerhetsplattform ökat. Genom att ersätta den befintliga ID-lösningen med Verisecs plattform skapar man förutsättningar för att erbjuda sina kunder en säker och enkel åtkomst till banktjänster via internet.

FEBRUARI: Verisec meddelar att företaget förbereder lanseringen av en e-legitimation som gör det möjligt för Sverige att ta nästa stora steg i den digitala omställningen. Den nya e-legitimationen kommer välkomna alla användargrupper och vara kopplad till en lång rad digitala tjänster, såväl privata som offentliga, och även internationella tjänster. För att lösa den helt avgörande ursprungliga legitimationskontrollen av användarna, har en överenskommelse träffats med ATG (Aktiebolaget Trav och Galopp) om att göra detta via deras landsomfattande nätverk av 2 000 butiker.

För att det digitala samhället skall fungera måste alla inkluderas vilket förutsätter att alla har en säkerställd digital identitet. Lösenord är varken säkra eller praktiska och för många digitala tjänster är de inte längre tillåtna. Med den nya e-legitimationen kan alla dessa lösenord ersättas med en enda mobilapp, som är enkel, säker och tillgänglig för alla. Och lika viktigt är att tjänsten skall kunna användas av alla företag, myndigheter, organisationer och föreningar.

Regeringen har genom E-legitimationsnämnden länge arbetat för en mångfald av e-legitimationer och Verisecs alternativ är det första, tack vare samarbetet med ATG, som erbjuder en landsomfattande lösning på hur alla svenskar enkelt skall kunna knyta sin fysiska identitet till sin digitala.

Tjänsten kommer från start att förberedas för säker åtkomst till många av de nationella och internationella internettjänster som svenskar idag använder. Under förutsättning att tjänsten får certifieringen Svensk e-Legitimation skapas genom nya EU-regler också möjlighet att använda den för legitimering till offentliga tjänster inom EU.

FEBRUARI: Verisec meddelar att man tecknat ett avtal med det spanska IT-företaget Ibermática. Avtalet innebär att Ibermática kommer att erbjuda Verisecs produkter och lösningar till sina kunder samt att Verisecs säkerhetsteknik integreras i Ibermáticas teknikplattform för banker.

Ibermática är en av Spaniens största IT-integratörer med kunder inom såväl privat som offentlig sektor. Avtalet med Verisec innebär initialt ett samarbete kring kunder inom bank och försäkring, där Ibermática kommer att erbjuda sina kunder att integrera med Verisecs produkter för säkra digitala identiteter. I nästa steg skall Verisecs produkter erbjudas till kunder inom offentlig sektor och andra branscher. Ibermática har 3 100 anställda och omsätter 225 miljoner Euro.

MARS: Företaget tecknade ett avtal med ett av de offentliga försäkringsbolag som tillhandahåller socialförsäkringar inom jord- och skogsbrukssektorn i Tyskland. Ordern avser Verisecs plattform Freja ID, för hantering av digitala identiteter, samt den mobila ID applikationen Freja Mobile.

Försäkringsbolaget är ett federalt bolag med 5000 anställda som tillhandahåller socialförsäkringar till 1,6 miljoner anställda inom jord- och skogsbruksnäringarna. Bakgrunden till affären är att man digitaliserar sin verksamhet och vill höja säkerheten för dataåtkomst med hjälp av ett användarvänligt mobilt ID. I ett första skede skall Verisecs teknik användas för att säkra läkares hantering av försäkringstagares uppgifter. I nästa steg planeras för anställda att inkluderas i systemet och i ett senare skede kan även försäkringstagare komma att inkluderas.

Väsentliga händelser efter första kvartalets utgång

APRIL: Bolaget gjorde en kommersiell lansering av den nya e-legitimationen Freja eID mot företag, myndigheter och organisationer som vill ansluta sig till tjänsten. Under hösten 2017 kommer tjänsten att lanseras mot användare. Freja eID kommer att bli en ny mobil e-legitimation som kommer kunna användas för säker inloggning och digitala underskrifter till en lång rad tjänster på internet. Genom ett samarbete med ATG och deras nätverk av 2 000 butiker kommer Freja eID också kunna göra den fysiska legitimationskontroll som bland annat krävs för att få kvalitetsmärket Svensk e-legitimation från statliga E-legitimationsnämnden. Freja eID kommer att ansöka om att bli granskad och godkänd för Svensk e-legitimation.

Den kommersiella lanseringen innebär att man nu kan inleda förhandlingar med kunder som vill ansluta sina användare till e-legitimationen. Verisec kommer att marknadsföra tjänsten under varumärket Freja eID och en egen webbplats har nu också publicerats med adressen www.frejaeid.com.

APRIL: Tieto och Verisec inledde ett samarbete kring e-legitimation för offentlig sektor. Samarbetet innebär att Tieto underlättar integrationen mellan en ny e-legitimationslösning från Verisec och de olika system och tjänster som används av myndigheter, kommuner och landsting runtom i landet. Syftet är att skapa en mobil, säker och användarvänlig e-legitimation som underlättar vardagen för både offentliganställda och medborgare.

Tieto är en av Nordens ledande mjukvaru- och tjänsteleverantörer med kunder inom såväl privat som offentlig sektor. Flera statliga myndigheter, samtliga landsting och 275 av Sveriges kommuner har Tietos system och tjänster integrerade i sin IT-miljö eller i hanteringen av den. En viktig del av en IT-miljö är den digitala identifieringen av användarna och idag används ofta en rad olika lösningar som är kostsamma, begränsade eller har bristande användarvänlighet. I och med samarbetet mellan Tieto och Verisec kan inloggnings- och identifieringsprocesser förenklas och användarupplevelsen och säkerheten förbättras.

MAJ: Verisec har etablerat ett helägt dotterföretag där verksamheten för den nya e-legitimationen Freja eID skall bedrivas. Anledningen är att skapa en tydligare koncernstruktur och särskilja tjänsten Freja eID, som bygger på en annan affärsmodell än Verisecs traditionella verksamhet.

KOMMENTAR FRÅN VD

Inledningen på ett nytt år är alltid präglad av hög aktivitet för att verkställa planerna för året. Detta år utgör inget undantag med ett spännande arbete mot en ny svensk e-legitimation. Ett efterlängtat tillskott på den svenska marknaden och en naturlig utökning av vårt erbjudande.

Fokus på den nya e-legitimationstjänsten, Freja eID, har präglat det första kvartalet, och min bedömning är att detta kommer fortsätta under resten av året. En e-legitimation på nationell nivå är inte bara en fråga om teknik utan lika mycket om människor och processer. Detta är givetvis en komplikation, men utgör även en helt unik kombination som är svår att efterlikna.

Avtalet med ATG avseende grundidentifiering av användare till den nationella e-legitimationen är av avgörande betydelse. Genom sina cirka 2 000 butiker, skapas förutsättningen för en verkligt nationell tjänst där människor kan mötas i vardagen. Det arbete som pågår löpande under våren och sommaren handlar till stor del om IT-stöd för den utgivningsprocess som skall ske till hösten. Genom att skapa konsistens i bedömning av ID handlingar minimeras risken för fel och höjer kvaliteten i eID-tjänsten. Utöver IT-stöd planeras även utbildning av cirka 12 000 individer hos butikerna under sommaren.

Freja eID är under uppbyggnad, och drygt hälften av Verisecs utvecklingsresurser har avdelats till detta arbete. Den molnbaserade arkitekturen som ligger till grund för Freja eID är en vidareförädling av befintliga produkter och ger en helt oöverträffad skalbarhet vad gäller antal användare och transaktionsvolymer. Denna anpassning av tekniken hade genomförts i vilket fall som helst, eftersom flera av våra största internationella kunder också rör sig mot denna nya tekniska plattform.

Parallellt med utvecklingsarbetet pågår ett intensivt sälj- och marknadsföringsarbete runt Freja eID. En lyckad lansering och tillväxt förutsätter såväl användare som relevanta digitala tjänster. Under uppbyggnadsfasen är denna balansgång extra kritisk för att skapa en bred nationell tjänst.

Efter kvartalet slöts ett samarbetsavtal med Tieto avseende Freja eID. Samtliga landsting och 275 av Sveriges kommuner har Tietos system och tjänster integrerade i sin IT-miljö eller i hanteringen av den. En viktig del är givetvis hantering av den digitala identiteten. Samarbetet öppnar möjlighet för att stödja Freja eID i flera av dessa digitala tjänster och på sikt bygga en portfölj av relevanta tjänster som kan driva trafik.

I det internationella perspektivet har vi under första kvartalet sett ett antal framsteg i Tyskland, Mexiko och Spanien. Kombinationen av direktförsäljning med bearbetning av lokala partners skapar långsiktiga förutsättningar för en effektiv bearbetning av marknaden. Mot bakgrund av att alla säljkontoren har en välfylld pipeline från tidigare aktiviteter, har vi valt att tona ner marknadsföringen under första kvartalet för att istället sprida ut aktiviteterna mer under året. Marknadsresurser har istället styrts om för att fokusera på den nya e-legitimationstjänsten som har en ny och mer konsumentinriktad grafisk profil.

Sammanfattningsvis har första kvartalet varit intensivt med framsteg på flera plan. Arbetet runt Freja eID intensifieras under kommande kvartal. Ambitionen är att avtala med flera tjänsteleverantörer för att trygga lanseringen och den fortsatta utvecklingen. Med den respons vi fått från marknaden, är jag övertygad om att detta kommer att ske.

Johan Henrikson, VD

Stockholm, maj 2017

Denna information är sådan information som Verisec AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 17 maj 2017, kl. 07:30 CET genom Johan Henriksons försorg.

Johan Henrikson, VD Verisec
Mobil: +46 733-45 89 02
johan.henrikson@verisec.com

Verisec AB (publ) är ett bolag i framkant av digital säkerhet och skapar lösningar för att göra system säkra och lättillgängliga. Bolaget tillhandahåller ett brett utbud av produkter inom sina två verksamhetsområden: Digitala identiteter och Informationssäkerhet. Verisec har distribution globalt och verksamhet i Stockholm, London, Belgrad, Madrid, Mexico City, Dubai och Frankfurt. Verisec är sedan 2014 noterat på Nasdaq First North Stockholm. Remium Nordic AB är Verisecs Certified Adviser. För ytterligare information: www.verisec.com