Energimyndigheten väljer Freja eID för svenska och utländska elleverantörer

Freja eID Group AB (publ) meddelar idag att man tecknat avtal med Energimyndigheten för användning av Freja eID. Myndigheten skall använda e-legitimationen för identifiering av såväl svenska som utländska elleverantörer till Sveriges kontoföringssystem för elcertifikat och ursprungsgarantier.

Elcertifikatsystemet är ett ekonomiskt stöd för producenter av förnybar el. Ursprungsgarantier är elektroniska handlingar för att garantera ursprunget på el. Energimyndigheten ansvarar för Cesar, systemet där detta hanteras. Eftersom både svenska och utländska elleverantörer behöver identifieras vid åtkomst till Cesar har Energimyndigheten valt Freja eID, som erbjuder en e-legitimation som inte är begränsad till svenska användare. Avtalet är tecknat via integrationspartnern Visma Consulting.

Johan Henrikson, VD Freja eID Group kommenterar:

”Vi ser att allt fler kunder upptäcker möjligheterna med en internationellt skalbar e-legitimation. Behovet att identifiera användarna stannar ju inte vid landsgränsen och att då kunna erbjuda en enhetlig lösning ger både bättre ekonomi för våra kunder och en bättre upplevelse för deras slutanvändare.”

Johan Henrikson, VD Freja eID Group AB

Freja eID Group AB (publ) utvecklar produkter och tjänster för digital identifiering. Verksamheten består av den internationellt skalbara e-legitimationen Freja eID samt säkra fulfilmenttjänster. Företaget har kontor i Stockholm, Upplands Väsby och Belgrad. Freja eID Group är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm. Erik Penser Bank AB är Freja eID Groups Certified Adviser, för kontakt med dem ring 08-463 83 00 eller skicka e-post till certifiedadviser@penser.se. För ytterligare information: www.frejaeid.com |

Citat

Johan Henrikson, VD