Flygsportförbundet lyfter sin digitalisering med Freja

Freja eID Group AB (publ) har avtalat med Flygsportförbundet om att dess medlemmar ska identifiera sig digitalt med Frejas e-legitimation. Detta är en del av det samarbetsavtal som Freja och Riksidrottsförbundet har för att främja säker digitalisering av den svenska idrottsrörelsen.

Freja erbjuder sedan tidigare Riksidrottsförbundet e-legitimering för förbundets olika verksamheter och medlemsförbund. Bland annat används Freja för att medlemmar ska kunna hantera bidrag i e-tjänsten IdrottOnline.

Nästa steg i samarbetet är att rulla ut Freja som e-legitimation till Riksidrottsförbundets olika medlemsorganisationer, som Flygsportförbundet. Bakgrunden är att höja säkerheten i medlemsförbundens digitala tjänster och komma ifrån osäkra och opraktiska processer som bygger på användarnamn och lösenord.

”Vi är stolta över att stötta den svenska idrottsrörelsen med vår teknik. Förutom att vi ser en stor fördel för förbunden och medlemmarna, ser vi för egen del en stark användartillväxt kopplat till samarbetet. Riksidrottsförbundets samlade medlemsantal uppgår till över tre miljoner människor så i takt med att fler förbund ansluter kommer vi förhoppningsvis se en fortsatt användartillväxt”

Freja eID Group AB (publ) utvecklar produkter och tjänster för digital identifiering. Verksamheten består av den internationellt skalbara e-legitimationen Freja eID samt säkra fulfilmenttjänster. Företaget har kontor i Sverige och Serbien. Freja eID Group är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm. Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ). För ytterligare information: www.frejaeid.com  – https://frejaeid.com/finansiell-info/