Fortsatt stark tillväxt för Frejas ARR och omsättning under första kvartalet 2023

Freja eID Group AB (publ) meddelar att de nyckeltal som bedöms vara de viktigaste indikatorerna för segmentet Freja eID:s utveckling visar fortsatt stark tillväxt. Annual Recurring Revenue (ARR) fortsätter växa i hög takt och under 2023 kommer fokus fortsatt vara på att så snabbt som möjligt nå lönsamhet.

Nedan beskrivs utvecklingen för respektive nyckeltal för tjänsten Freja eID under det första kvartalet 2023, det vill säga mellan den 1 januari och 31 mars. Siffror inom parentes avser motsvarande period 2022. För nyckeltal och intäkter för den samlade verksamheten i Freja eID Group AB ber vi att få hänvisa till den kvartalsrapport som publiceras den 4 maj 2023.

– Annual Recurring Revenue (ARR) för tjänsten Freja eID uppgick per den 31 mars 2023 till 13,9 (4,6) MSEK vilket motsvarar en ökning med 203% jämfört med samma period föregående år. ARR ökade med 43% jämfört med 31 december 2022.

– Nettoomsättningen hänförlig till tjänsten Freja eID uppgick under första kvartalet till 3,5 (1,4) MSEK, vilket motsvarar en ökning med 148% jämfört med samma period föregående år. Nettoomsättningen ökade med 43% under första kvartalet jämfört med fjärde kvartalet 2022.

– Antalet avtal uppgick den 31 mars 2023 till 567 (423) st, vilket motsvarar en ökning med 34% jämfört med 31 mars 2022 och en ökning med 3% från den 31 december 2022.

– Antal registrerade användare uppgick den 31 mars 2023 till 846 000 (581 000) st, vilket är en ökning med 46% jämfört med 31 mars 2022 och en ökning med 7% från den 31 december 2022.

– Antalet interaktioner – som mäter hur användare interagerar med Frejas olika funktioner - uppgick under första kvartalet till 2,6 (1,9) miljoner, vilket är en ökning med 34% jämfört med samma period föregående år. Antalet interaktioner ökade med 12% under första kvartalet 2023 jämfört med fjärde kvartalet 2022.

”Vi har stängt ytterligare ett kvartal med kraftig tillväxt för både ARR och omsättning. Efter att i flera år ha investerat tungt i att bygga Sveriges enda ID-plattform som är statligt godkänd för såväl privat användning, tjänsteanvändning och för användning i Europa, börjar nu intjäningen ta fart. Samtidigt fortsätter användarna strömma till i hög takt, trots att vi nu har skruvat ner budgeten för användaranskaffning till noll. Det är just ett sådant momentum varje företag som bygger en SaaS-plattform vill skapa.”

Denna information är sådan information som Freja eID Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 5 april 2023 kl. 10.00 CEST.

E-post: johan.henrikson@frejaeid.se

Freja eID Group AB (publ) utvecklar produkter och tjänster för digital identifiering. Verksamheten består av den internationellt skalbara e-legitimationen Freja eID samt säkra fulfilmenttjänster. Företaget har kontor i Sverige och Serbien. Freja eID Group är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm. Bolagets Certified Adviser är Erik Penser Bank. För ytterligare information: www.frejaeid.com  – https://frejaeid.com/finansiell-info/