Freja eID+ fungerar nu för individer med skyddad identitet

Freja eID Group AB (publ) meddelar idag att man lanserat en funktion som gör det möjligt för individer med skyddad identitet att skaffa e-legitimationen Freja eID Plus.

Freja eID+ är en e-legitimation som är granskad och godkänd av DIGG – Myndigheten för digital förvaltning - för det statliga kvalitetsmärket Svensk e-legitimation. Med Freja eID+ kan användaren identifiera sig digitalt till en lång rad privata och offentliga e-tjänster, exempelvis Skatteverket, 1177.se och Pensionsmyndigheten.

I oktober 2021 meddelade Freja att DIGG granskat och godkänt företagets ansökan kring processen för utgivning av e-legitimationer till personer med skyddad identitet. Nu har denna funktionalitet lanserats.

För att skaffa Freja eID+ med skyddad identitet måste användaren registrera sig med ett giltigt svenskt pass. Efter att e-legitimationen har utfärdats kan den användas precis som vanligt. Skillnaden är att Freja vid en elektronisk identifiering inte delar med sig av de personuppgifter som är skyddade, exempelvis folkbokföringsadress. Utöver det får användaren varje gång en identifiering sker, ge sitt samtycke i Freja-appen till att dela personuppgifter som exempelvis personnummer eller e-post. Detta gör att användaren i varje enskild transaktion kan kontrollera hur dennes personuppgifter används och delas.

”Freja är ett verktyg som ger användaren mer kontroll och mindre friktion i ett digitaliserat samhälle. Och är det några som är betjänta av mer kontroll över hur deras personliga data delas är det individer med skyddad identitet. Att nu ge denna grupp en möjlighet att delta i det digitala samhället på sina villkor är ett stort steg i Frejas målmedvetna arbete kring inkludering.”

Freja eID Group AB (publ) utvecklar produkter och tjänster för digital identifiering. Verksamheten består av den internationellt skalbara e-legitimationen Freja eID samt säkra fulfilmenttjänster. Företaget har kontor i Sverige och Serbien. Freja eID Group är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm. Erik Penser Bank AB är Freja eID Groups Certified Adviser, för kontakt med dem ring 08-463 83 00 eller skicka e-post till certifiedadviser@penser.se. För ytterligare information: www.frejaeid.com |