Freja eID ger möjlighet att skaffa e-legitimation för individer med skyddad identitet

Freja eID Group AB (publ) meddelar idag att man fått godkänt på sin ansökan till DIGG – Myndigheten för digital förvaltning – att utfärda e-legitimationen Freja eID+ till individer som har skyddad identitet.

Freja eID+ är en e-legitimation som är granskad och godkänd av DIGG för det statliga kvalitetsmärket Svensk e-legitimation. Med Freja eID+ kan användaren identifiera sig digitalt till en lång rad privata och offentliga e-tjänster, exempelvis Skatteverket, 1177.se och Pensionsmyndigheten.

DIGG har nu granskat och godkänt Frejas ansökan kring processen för utgivning av e-legitimationer till personer med skyddad identitet.

Freja eID+ för individer med skyddad identitet kommer vara tillgängligt under hösten 2021 efter att vissa anpassningar av registreringsprocessen gjorts.

”Efter att i år ha presenterat nyheter om e-legitimation med delad kontroll och e-legitimation för utlandssvenskar tar vi nu ytterligare ett steg för att minska det digitala utanförskapet för de hundratusentals människor som av olika skäl inte har en e-legitimation.”

Freja eID Group AB (publ) utvecklar produkter och tjänster för digital identifiering. Verksamheten består av den internationellt skalbara e-legitimationen Freja eID samt säkra fulfilmenttjänster. Företaget har kontor i Sverige och Serbien. Freja eID Group är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm. Erik Penser Bank AB är Freja eID Groups Certified Adviser, för kontakt med dem ring 08-463 83 00 eller skicka e-post till certifiedadviser@penser.se. För ytterligare information: www.frejaeid.com |