Freja eID Group offentliggör avsikt att genomföra en riktad nyemission av aktier

EJ FÖR DISTRIBUTION DIREKT ELLER INDIREKT, INOM ELLER TILL USA, KANADA, AUSTRALIEN, SYDAFRIKA, JAPAN, HONGKONG, SCHWEIZ, SINGAPORE ELLER NYA ZEELAND ELLER I NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR DISTRIBUTIONEN AV DETTA PRESSMEDDELANDE SKULLE VARA I STRID MED GÄLLANDE REGLER ELLER KRÄVA REGISTRERINGS- ELLER ANDRA ÅTGÄRDER.

Freja eID Group AB (publ) (”Freja eID Group” eller ”Bolaget”) (Nasdaq First North Growth Market: FREJA) meddelar härmed sin avsikt att genomföra en riktad nyemission av aktier motsvarande högst 10 procent av det totala antalet utestående aktier i Bolaget till svenska och internationella institutionella och professionella investerare (den "Riktade Emissionen"). Bolaget har anlitat Stockholm Corporate Finance AB som Sole Bookrunner i samband med Riktade Emissionen.

Den Riktade Emissionen

Den Riktade Emissionen avses att genomföras med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt och med stöd av det bemyndigande som erhölls från årsstämman den 7 maj 2020. Teckningskursen i den Riktade Emissionen och antalet nyemitterade aktier kommer att fastställas genom ett accelererat bookbuilding-förfarande som kommer att påbörjas omedelbart efter offentliggörandet av detta pressmeddelande. Antalet nya aktier som emitteras i den Riktade Emissionen kommer inte att överstiga 10 procent av det totala antalet utestående aktier i Bolaget.

Prissättning och tilldelning av de nya aktierna förväntas äga rum innan handeln på Nasdaq First North Growth Market inleds klockan 9:00 CET den 2 december 2020. Tidpunkt för avslut av Bookbuilding-förfarandet, prissättning och allokering beslutas av Bolaget, som även när som helst kan besluta att avbryta, förkorta eller förlänga samt helt eller delvis avstå från att genomföra den Riktade Emissionen. Bolaget kommer meddela resultatet av den Riktade Emissionen i ett efterföljande pressmeddelande efter avslutat Bookbuilding-förfarande.

Emissionslikviden från den Riktade Emissionen kommer att användas till förstärkning av Bolagets rörelsekapital samt att finansiera Bolagets fortsatta kommersialisering av Freja eID i Sverige och planerad lansering av Freja eID i England under Q1 2021.

Ett flertal investerare har ingått ensidiga teckningsåtaganden om ett totalt belopp om cirka 22 miljoner kronor. Teckningsåtagandena är villkorade av att styrelsen beslutar om en riktad emission. Därutöver har Bolaget erhållit intresseanmälningar från ett flertal investerare om ett totalt belopp om cirka 3 miljoner kronor.

Skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att säkerställa den mest tids- och kostnadseffektiva finansieringen av Bolagets fortsatta kommersialisering samt att ytterligare diversifiera aktieägarbasen med svenska och internationella institutionella och professionella investerare. Styrelsens bedömning är att teckningskursen i den Riktade Emissionen kommer vara marknadsmässig eftersom den kommer att fastställas genom ett accelererat bookbuilding-förfarande.

Rådgivare

Stockholm Corporate Finance agerar finansiell rådgivare och Sole Bookrunner och Cirio Advokatbyrå agerar legal rådgivare i samband med den Riktade Emissionen. Aktieinvest FK AB är emissionsinstitut i den Riktade Emissionen.

Denna information är sådan information som Freja eID Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 1 december 2020 kl. 17.31 CET.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Johan Henrikson, VD Freja eID Group AB

Freja eID Group AB (publ) utvecklar produkter och tjänster för digital identifiering. Verksamheten består av den internationellt skalbara e-legitimationen Freja eID samt säkra fulfilmenttjänster. Företaget har kontor i Stockholm, Upplands Väsby och Belgrad. Freja eID Group är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm. Erik Penser Bank AB är Freja eID Groups Certified Adviser, för kontakt med dem ring 08-463 83 00 eller skicka e-post till certifiedadviser@penser.se. För ytterligare information: www.frejaeid.com |