Freja eID har nu stöd för covidbeviset

Freja eID Group AB (publ) meddelar idag Freja eID har stöd det digitala covidbevis som utfärdas efter att man har blivit vaccinerad. Freja kan användas för att hämta, spara och visa sitt eget covidbevis samt för att skanna och validera andras.

EU:s digitala covidbevis är ett dokument som visar att en individ har fått vaccin mot covid-19, har ett testresultat eller har återhämtat sig från sjukdomen. Från den första juli kan man som svensk få ett bevis på vaccination, senare kommer det även gå att få de andra två typerna av bevis.

För att hämta sitt covidbevis på www.covidbevis.se behövs en e-legitimation. Freja eID+ kan användas för detta ändamål. Därefter kan användaren välja att spara beviset i Freja eID-appen och därmed också ha en möjlighet att visa upp det i olika situationer. Freja-appen kan också användas för att skanna QR-koden på andra individers covidbevis för att visa statusen.

”Den här funktionen är ett bra exempel på hur Freja är på väg att bli mycket mer än en e-legitimation. Freja är en tjänst för hela användarresan, i det här fallet från det att användaren ska logga in för att hämta sitt covidbevis till att senare kunna använda det i olika situationer. Och förutom att jag tycker det är en spännande ny funktion hoppas jag att vi kan bidra till att livet börjar komma tillbaka till det normala.”

Freja eID Group AB (publ) utvecklar produkter och tjänster för digital identifiering. Verksamheten består av den internationellt skalbara e-legitimationen Freja eID samt säkra fulfilmenttjänster. Företaget har kontor i Sverige och Serbien. Freja eID Group är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm. Erik Penser Bank AB är Freja eID Groups Certified Adviser, för kontakt med dem ring 08-463 83 00 eller skicka e-post till certifiedadviser@penser.se. För ytterligare information: www.frejaeid.com |