Freja får utökat godkännande för utländska användare

Freja eID Group AB (publ) har fått ett utökat godkännande från Digg – Myndigheten för digital förvaltning - att ge ut en e-legitimation till utländska användare. Detta innebär att Freja nu kan erbjuda e-legitimering på tillitsnivå två (LOA2) till användare från 167 länder.

I Sverige finns fyra tillitsnivåer för e-legitimationer och det är möjligt att få ett statligt godkännande på nivåerna två till och med fyra. Den vanligaste tillitsnivån är tre, där exempelvis Freja+ sedan tidigare är godkänd för åtkomst till en stor mängd offentliga och privata e-tjänster samt för e-legitimering inom EU.

Sedan tidigare är Freja godkänt för LOA2 för användare från EU, EES samt Storbritannien. Digg har nu godkänt en tilläggsansökan som innebär att användare från andra länder som möter samma krav också kan få en e-legitimation utfärdad av Freja på LOA2. Dessa krav inbegriper exempelvis att användaren ska kunna identifiera sig med ett biometriskt pass med NFC-chip. För närvarande stödjer Freja pass från 167 länder och självstyrande territorier som möter dessa krav.

”Detta är ett mycket välkommet besked. Sedan tidigare har vi ju kunnat erbjuda alla svenska myndigheter, företag och kommuner att hantera sina utländska användare lika smidigt som de är vana vid med svenskar som har e-legitimation. När vi nu lägger till ett utökat regulatoriskt godkännande är jag övertygad om att intresset för Freja kommer öka ännu mer.”

Freja eID Group AB (publ) utvecklar produkter och tjänster för digital identifiering. Verksamheten består av den internationellt skalbara e-legitimationen Freja eID samt säkra fulfilmenttjänster. Företaget har kontor i Sverige och Serbien. Freja eID Group är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm. Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ). För ytterligare information: www.frejaeid.com  – https://frejaeid.com/finansiell-info/