Freja firar fem år sedan lansering

Freja eID Group AB (publ) meddelar att det nu gått fem år sedan Freja-tjänsten lanserades och utmanade det som hade utvecklats till en monopolliknande situation på marknaden för e-legitimationer i Sverige.

Att Freja kan fira fem år är på många sätt ett mirakel. När hon föddes bedömdes hennes chanser till överlevnad av de flesta som små eftersom hon utmanade ett statligt uppbackat system som kontrollerades av storbankerna och som nått en helt dominerande ställning. Men Freja visade sig vara en livskraftig liten rebell som genom sin envishet, kreativitet och känsla för rättvisa tystade de tvivlare som inte trodde att hon hade en chans.

Antalet användare har nu växt till nästan 700 000. Freja har avtal med närmare 500 företag, myndigheter och kommuner med tusentals olika e-tjänster. Därtill accepteras Freja som fysisk ID-handling i över 7 000 butiker. Freja har också blivit en av de ledande aktörerna på området e-tjänstelegitimering. I april blev Freja dessutom den första svenska e-legitimationen som fungerar i ett annat land – Malta - och snart kommer användarna att kunna använda Freja i en lång rad europeiska länder.

”Vi har kommit långt, men det mesta är ännu ogjort. Vårt mål är att alla i Sverige ska ha Freja och på sikt ta Freja till andra länder. Från att ha varit en liten utmanare har Freja utvecklats till en viktig del av Sveriges digitala infrastruktur som gör mycket mer än elektronisk identifiering och signering. Freja är en digital plånbok där du kan ha saker som ditt fysiska ID-kort, covidbevis och tjänstelegitimation. Du kan öppna dörrar med Freja. Du kan betala med Freja. Du kan ha ett ID-skydd i Freja. Du kan upptäcka och interagera med olika tjänster direkt från Freja-appen. Och framför allt, du har kontroll över din data och din identitet i en digital värld där tech-jättar hanterar din information som en handelsvara. Jag vill också passa på att tacka dig som använder Freja, och som bidrar med idéer och ett fantastiskt stöd. Det är för dig vi skapar en tjänst som gör att det digitaliserade samhället kan vara tryggt, inkluderande och okomplicerat att leva i.”

Freja eID Group AB (publ) utvecklar produkter och tjänster för digital identifiering. Verksamheten består av den internationellt skalbara e-legitimationen Freja eID samt säkra fulfilmenttjänster. Företaget har kontor i Sverige och Serbien. Freja eID Group är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm. Erik Penser Bank AB är Freja eID Groups Certified Adviser, för kontakt med dem ring 08-463 83 00 eller skicka e-post till certifiedadviser@penser.se. För ytterligare information: www.frejaeid.com |