Freja fungerar nu på över 7 000 ställen för fysisk identifiering

Freja eID Group AB (publ) meddelar att Frejas fysiska ID-kort i mobilen nu fungerar som identifiering på fler än 7 000 ställen över hela Sverige.

Freja är en digital plånbok som bland annat innehåller en statligt godkänd e-legitimation, ID-skydd och e-tjänstelegitimation. Freja innehåller också ett ID-kort som kan användas i stället för det fysiska ID-kortet. Nu accepteras detta på över 7 000 ställen i Sverige, i butiker, hos paketombud, apotek, spelombud och i många andra situationer.

Med Frejas fysiska ID-kort i mobilen kan en butik höja säkerheten jämfört med en annan fysisk ID-handling tack vare den onlinekontroll av ID-handlingen som Freja erbjuder. För många användare innebär det en ökad trygghet att använda Freja som ID-handling. Det är fortfarande utbrett – inte minst bland ungdomar – att använda passet som ID-handling. Passet är mycket stöldbegärligt och att gå runt med passet innebär en risk.

”Att identifiera sig online med mobilen är en självklarhet för de flesta svenskar. Vi ser nu en tydlig trend att många väljer att identifiera sig i fysiska sammanhang med mobilen. Detta driver i sin tur allt fler verksamheter till att acceptera Freja som ID-handling. Att vi nu har passerat 7 000 ställen sedan den första butikskedjan började acceptera Frejas fysiska ID-kort för två år sedan visar hur vi med konstant innovation kan leverera tjänster som attraherar både användare och verksamheter.”

Freja eID Group AB (publ) utvecklar produkter och tjänster för digital identifiering. Verksamheten består av den internationellt skalbara e-legitimationen Freja eID samt säkra fulfilmenttjänster. Företaget har kontor i Sverige och Serbien. Freja eID Group är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm. Erik Penser Bank AB är Freja eID Groups Certified Adviser, för kontakt med dem ring 08-463 83 00 eller skicka e-post till certifiedadviser@penser.se. För ytterligare information: www.frejaeid.com |