Freja och Svensk Fastighetsförmedling i strategiskt samarbete kring nya funktioner för kundinteraktion

Freja eID Group AB (publ) meddelar att man tecknat avtal med Svensk Fastighetsförmedling AB om nya funktioner för digital kundinteraktion byggda på tillit, integritet och transparens.

Freja har utvecklats från en renodlad e-legitimation till att bli en digital plånbok där användaren kan navigera – och agera - i Frejas ekosystem av anslutna tjänster. En av dessa funktioner är Utforskaren där Frejas drygt 800 000 användare kan få direkt tillgång till relevanta tjänster direkt via Freja-appen och där identifiering och datadelning med samtycke är en grundläggande del av interaktionen.

Svensk Fastighetsförmedling är en av Sveriges ledande mäklarkedjor och är i en utvecklingsfas till att bli en mer integrerad del av kundens boenderesa – inte bara vid köp och försäljning utan även boendeekonomi och tjänster kring smarta hem. En förutsättning för en sådan nära kundrelation är att ha en smidig funktion för att identifiera användaren och hantera dennes data.

Samarbetet syftar till att ge användaren en friktionsfri koppling mellan Frejas ekosystem och Svensk Fastighetsförmedlings tjänsteutbud. I detta ingår funktioner som e-legitimering och digitala underskrifter men framför allt en möjlighet för en användare att sömlöst kunna upptäcka tjänster från Svensk Fastighetsförmedling och använda dem direkt från Freja.

De nya funktionerna i Freja är ett svar på de allt större utmaningar som företag upplever inom nykundsregistrering och kundengagemang i den digitala världen. Ökade krav på integritet har skapat efterfrågan på en ny typ av tjänst som bygger på samtycke och att användaren får tillbaka kontrollen över sin data.

”I princip all interaktion i vår digitaliserade värld bygger på att du kan identifiera användaren. Vi har utvecklat Freja från att bara vara ett e-leg till att bli ett helt ekosystem byggt på tillit, transparens och integritet. Denna nya funktionalitet är fortfarande i sin linda, men att i ett så här tidigt stadium få med en så viktig aktör som Svensk Fastighetsförmedling visar att vår idé har potential att växa till något betydande. Jag ser också att detta kan innebära intäktsströmmar från helt nya områden än vad som var möjligt tidigare.”

Freja eID Group AB (publ) utvecklar produkter och tjänster för digital identifiering. Verksamheten består av den internationellt skalbara e-legitimationen Freja eID samt säkra fulfilmenttjänster. Företaget har kontor i Sverige och Serbien. Freja eID Group är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm. Bolagets Certified Adviser är Erik Penser Bank. För ytterligare information: www.frejaeid.com  – https://frejaeid.com/finansiell-info/