Freja uppdaterar varumärket för att passa ett breddat erbjudande

Freja eID Group AB (Publ) meddelar att man uppdaterar sitt varumärke och sin grafiska profil för att bättre reflektera det faktum att Freja numera är en tjänst som innehåller mycket mer än bara en e-legitimation.

När Freja eID lanserades 2017 utgjordes tjänsten av en e-legitimation. Sedan dess har ett flertal funktioner lanserats, med exempelvis fysiskt ID-kort i mobilen, e-tjänstelegitimation, covidbevis och Utforska-funktionen där en användare kan upptäcka och interagera med digitala tjänster direkt via Freja-appen. Freja har blivit mer av en digital plånbok eller ”superapp” som liknande tjänster kallas i andra delar av världen och att i detta sammanhang tala om Freja eID blir begränsande.

Freja kommer framöver vara det huvudsakliga varumärke vi kommunicerar kring vad gäller tjänsten. Freja eID kommer finnas kvar som begrepp för funktionen e-legitimering och detta gäller även Freja eID Plus, som är den statligt godkända nivån. För e-tjänstelegitimationen har begreppet Freja OrgID etablerats och framöver kommer sannolikt fler funktioner att döpas med Freja som grund. Bolagets firma kommer dock även framgent vara Freja eID Group AB. Övergången till den nya varumärkesprofilen sker stegvis och beräknas vara färdig mot slutet av 2022.

Johan Henrikson, vd Freja eID Group AB kommenterar:

”Vi har gått från att vara en renodlad e-legitimation till att bygga en mycket rikare användarupplevelse och tjänst. E-legitimationen kommer dock alltid vara grunden i tjänsten och det är denna unika relation byggd på tillit som gör att vi kan addera andra värdehöjande funktioner i Freja.”

Freja eID Group AB (publ) utvecklar produkter och tjänster för digital identifiering. Verksamheten består av den internationellt skalbara e-legitimationen Freja eID samt säkra fulfilmenttjänster. Företaget har kontor i Sverige och Serbien. Freja eID Group är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm. Erik Penser Bank AB är Freja eID Groups Certified Adviser, för kontakt med dem ring 08-463 83 00 eller skicka e-post till certifiedadviser@penser.se. För ytterligare information: www.frejaeid.com |