Haud Systems AB blir första partner för Frejas internationella plattform

Freja eID Group AB (publ) och Haud Systems AB har ingått ett ramavtal för att utveckla marknaden för Frejas internationella plattform för e-legitimering. Avtalet gör Haud Systems till prioriterad partner för att erbjuda, anpassa och driva Freja-plattformen med lokala mobiloperatörer runt om i världen.

Avtalet är en del av strategin att erbjuda Frejas ID-plattform för marknader utanför Sverige. Strategin bygger på att erbjuda Freja som en teknisk plattform som kan drivas av partners som Haud, tillsammans med lokala operatörer i olika länder. I fallet med Haud kommer fokus vara att utveckla samarbeten med mobiloperatörer. Dessa lokala mobiloperatörer kommer att i samarbete med Haud kunna driva en lokalt anpassad e-legitimation under eget varumärke i sitt land eller sin region. Att licensiera en startklar lösning är en kostnadseffektiv lösning för den lokala operatören, samtidigt som det ger möjlighet att skala Frejas intäkter utan att kräva större investeringar.

Haud Systems är ett ledande företag inom telekomindustrin och erbjuder teknik- och mjukvarulösningar i framkanten av den digitala utvecklingen till bland annat mobiloperatörer. Företaget har verksamhet globalt och kontor i Storbritannien, Indonesien, Malta, Singapore och Sverige. Med sin starka ställning inom telekombranschen kommer Haud Systems vara Frejas prioriterade partner gentemot mobiloperatörer som önskar driva en e-legitimation baserat på Frejas plattform.

Erik Angelow, vd Haud Systems kommenterar:
”I princip alla länder vi är verksamma i kan vi konstatera att behovet av e-legitimering enligt den svenska modellen är enormt. Vi får konstant förfrågningar från kunder som vill ha en sådan lösning. I många delar av världen är just mobiloperatörerna en idealisk aktör att också driva en e-legitimation. Med vår starka ställning i branschen och med Frejas världsunika teknik har vi nu möjlighet att göra e-legitimering till nästa stora teknikexport.”

”Haud Systems är en otroligt bra matchning för oss att nå ut till lokala operatörer med vårt erbjudande om Frejas internationella ID-plattform. Grundarna av Haud är svenskar och har en naturlig förståelse kring hur e-legitimering kan revolutionera digitaliseringen i ett land. Samtidigt har de en hög teknisk mognad och ett imponerade nätverk i den internationella telekomvärlden. Jag kan inte tänka mig en bättre partner att starta den internationella utrullningen av Freja-plattformen med.”

Freja eID Group AB (publ) utvecklar produkter och tjänster för digital identifiering. Verksamheten består av den internationellt skalbara e-legitimationen Freja eID samt säkra fulfilmenttjänster. Företaget har kontor i Sverige och Serbien. Freja eID Group är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm. Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ). För ytterligare information: www.frejaeid.com  – https://frejaeid.com/finansiell-info/