Kommuniké från årsstämma i Freja eID Group AB (publ)

Freja eID Group AB (publ), org. nr 556587-4376, har hållit årsstämma torsdagen den 4 maj 2023. Följande beslut fattades vid årsstämman:

• Årsstämman beslutade att fastställa resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen för räkenskapsåret 2022.
  • Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att ingen utdelning sker för verksamhetsåret 2022 och att till förfogande stående medel ska balanseras i ny räkning.
  • Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för förvaltningen under räkenskapsåret 2022.
  • Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att införa Personaloptionsprogram 2023/2025:1 för nyckelpersoner i bolagets dotterbolag verksamma i Serbien, en riktad emission av teckningsoptioner av serie 2023/2025:1 till bolaget, eller av bolaget anvisat dotterbolag, samt godkännande av överlåtelse av teckningsoptioner av serie 2023/2025:1 till nyckelpersoner i bolagets dotterbolag verksamma i Serbien. Det högsta sammanlagda antalet aktier som kan emitteras med stöd av personaloptioner utgivna inom personaloptionsprogrammet uppgår till 189 800. Varje personaloption ska berättiga innehavaren till att förvärva en (1) ny aktie i bolaget till ett lösenpris motsvarande aktiens kvotvärde. Innehavaren kan utnyttja personaloptioner för förvärv av aktier under perioden från den 1 september 2025 till den 15 september 2025 i enlighet med villkoren för personaloptionerna. För att säkerställa leverans av aktier enligt Personaloptionsprogram 2023/2025:1 samt säkra därmed sammanhängande kostnader, främst sociala avgifter, beslutade årsstämman vidare om en riktad emission av högst 248 984 teckningsoptioner av serie 2023/2025:1. Teckningskurs för aktie vid utnyttjandet av teckningsoption uppgår till motsvarande aktiens kvotvärde. Ökningen av bolagets aktiekapital kan vid fullt utnyttjande av teckningsoptionerna inom Personaloptionsprogram 2023/2025:1 uppgå till högst 12 967,92 kronor (förutsatt nuvarande kvotvärde och att ingen omräkning skett). Dessa nya aktier utgör, vid fullt utnyttjande, cirka 1,3 procent av det totala antalet aktier och röster i bolaget.
  • Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att införa Personaloptionsprogram 2023/2025:2 för samtliga anställda i bolaget och dess dotterbolag, en riktad emission av teckningsoptioner av serie 2023/2025:2 till bolaget, eller av bolaget anvisat dotterbolag, samt godkännande av överlåtelse av teckningsoptioner av serie 2023/2025:2 till samtliga anställda i bolaget och dess dotterbolag. Det högsta sammanlagda antalet aktier som kan emitteras med stöd av personaloptioner utgivna inom personaloptionsprogrammet uppgår till 1 400 000. Varje personaloption ska berättiga innehavaren till att förvärva en (1) ny aktie i bolaget till ett lösenpris motsvarande aktiens kvotvärde. Tilldelade personaloptioner intjänas under en tolvmånadersperiod med 1/12 per månad, förutsatt att deltagaren är fortsatt anställd inom bolagets koncern per respektive intjäningsdatum och att deltagaren ingått avtal med bolaget om avstående av lön och/eller tjänstepension varje månad under tolvmånadersperioden. Om samtliga personaloptioner tilldelas och intjänas beräknas de anställdas avstående av lön och/eller tjänstepension uppgå till ett belopp om totalt cirka 9 632 000 kronor. Innehavaren kan utnyttja intjänade personaloptioner för förvärv av aktier under perioden från den 1 september 2025 till den 15 september 2025 i enlighet med villkoren för personaloptionerna. För att säkerställa leverans av aktier enligt Personaloptionsprogram 2023/2025:2 samt säkra därmed sammanhängande kostnader, främst sociala avgifter, beslutade årsstämman vidare om en riktad emission av högst 1 836 550 teckningsoptioner av serie 2023/2025:2. Teckningskurs för aktie vid utnyttjandet av teckningsoption uppgår till motsvarande aktiens kvotvärde. Ökningen av bolagets aktiekapital kan vid fullt utnyttjande av teckningsoptionerna inom Personaloptionsprogram 2023/2025:2 uppgå till högst 95 653,65 kronor (förutsatt nuvarande kvotvärde och att ingen omräkning skett). Dessa nya aktier utgör, vid fullt utnyttjande, cirka 8,9 procent av det totala antalet aktier och röster i bolaget.
  • Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att införa Personaloptionsprogram 2023/2026 för ledande befattningshavare och nyckelpersoner i bolaget och dess dotterbolag, en riktad emission av teckningsoptioner av serie 2023/2026 till bolaget, eller av bolaget anvisat dotterbolag, samt godkännande av överlåtelse av teckningsoptioner av serie 2023/2026 till ledande befattningshavare och nyckelpersoner i bolaget och dess dotterbolag. Det högsta sammanlagda antalet aktier som kan emitteras med stöd av personaloptioner utgivna inom personaloptionsprogrammet uppgår till 1 230 600. Varje personaloption ska berättiga innehavaren till att förvärva en (1) ny aktie i bolaget till ett lösenpris motsvarande aktiens kvotvärde. Innehavaren kan utnyttja personaloptioner för förvärv av aktier under perioden från den 1 september 2026 till den 15 september 2026 i enlighet med villkoren för personaloptionerna. För att säkerställa leverans av aktier enligt Personaloptionsprogram 2023/2026 samt säkra därmed sammanhängande kostnader, främst sociala avgifter, beslutade årsstämman vidare om en riktad emission av högst 1 614 327 teckningsoptioner av serie 2023/2026. Teckningskurs för aktie vid utnyttjandet av teckningsoption uppgår till motsvarande aktiens kvotvärde. Ökningen av bolagets aktiekapital kan vid fullt utnyttjande av teckningsoptionerna inom Personaloptionsprogram 2023/2026 uppgå till högst 84 079,54 kronor (förutsatt nuvarande kvotvärde och att ingen omräkning skett). Dessa nya aktier utgör, vid fullt utnyttjande, cirka 7,9 procent av det totala antalet aktier och röster i bolaget.
  • Årsstämman beslutade enligt valberedningens förslag att ett sammanlagt styrelsearvode ska utgå med 325 000 kronor, varav 125 000 kronor till ordförande och 100 000 kronor till var och en av de övriga stämmovalda ledamöterna som varken är anställda i bolaget eller direkt eller indirekt är större aktieägare i bolaget.
  • Årsstämman beslutade att arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.
  • Årsstämman beslutade att bolagets styrelse, för tiden intill slutet av nästa årsstämma, ska bestå av fyra styrelseledamöter utan styrelsesuppleanter. Årsstämman beslutade, för tiden intill slutet av nästa årsstämma, om omval av styrelseledamöterna Håkan Nyberg, Tony Buss, Bodil Sidén och Morgan Sellén samt omval av styrelsens ordförande Håkan Nyberg.
  • Årsstämman beslutade, för tiden intill slutet av nästa årsstämma, om omval av Ernst & Young Aktiebolag som revisionsbolag. Ernst & Young AB har meddelat att de har för avsikt att utse den auktoriserade revisorn Andreas Nyberg Selvring som huvudansvarig för revisionen.
  • Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att inom ramen för gällande bolagsordning, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, vid ett eller flera tillfällen intill nästkommande årsstämma, fatta beslut om att öka bolagets aktiekapital genom nyemission av aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler i bolaget. Styrelsen ska kunna besluta att nyemission ska ske med bestämmelse om kontant betalning, apport, kvittning eller eljest med villkor. Syftet med bemyndigandet och skälet till att styrelsen ska kunna fatta beslut om emission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt och/eller med bestämmelse om apport- och/eller kvittningsemission eller eljest med villkor enligt ovan är att skapa handlingsfrihet för finansiering av nya affärsmöjligheter inom befintlig verksamhet och för utvidgad verksamhet i form av exempelvis företagsförvärv eller att bredda aktieägarkretsen.

Kallelse till årsstämma och övriga handlingar finns tillgängliga på bolagets hemsida www.frejaeid.com. Protokollet från årsstämman kommer att läggas ut på bolagets hemsida senast två veckor från dagens datum.

Informationen lämnades för offentliggörande den 4 maj 2023 kl. 11:50 genom ovanstående persons försorg.

Freja eID Group AB (publ) utvecklar produkter och tjänster för digital identifiering. Verksamheten består av den internationellt skalbara e-legitimationen Freja eID samt säkra fulfilmenttjänster. Företaget har kontor i Sverige och Serbien. Freja eID Group är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm. Bolagets Certified Adviser är Erik Penser Bank. För ytterligare information: www.frejaeid.com  – https://frejaeid.com/finansiell-info/