Lidingö stad väljer Freja eID som tjänstelegitimation

Verisec meddelar idag att man skrivit avtal med Lidingö stad för användning av Freja eID som tjänstelegitimation för kommunens anställda.

Med funktionen Organisations eID i kan organisationer lägga till en egen, rollbaserad identitet i Freja eID som är separerad från användarens privata e-legitimation. Ett viktigt krav för kommuner och myndigheter är att tjänstelegitimationen uppfyller tillitsnivå 3 och är godkänd för det statliga kvalitetsmärket Svensk e-legitimation. Med Freja eID är det nu för första gången möjligt att uppfylla dessa krav med en mobil e-tjänstelegitimation

Lidingö stad kommer att använda Freja eID som e-tjänstelegitimation till cirka 1000 anställda. Sedan tidigare har Lidingö avtal om användning av Freja eID för åtkomst till kommunens e-tjänster för medborgare.

Johan Henrikson, VD Verisec kommenterar:
”Tjänstelegitimering var något som inte riktigt hängde med när den offentliga sektorn började digitaliseras. När vi började titta på detta tog vi ett helhetsgrepp och samlade ett stort antal aktörer från offentlig sektor och ställde frågan; ”Vad behöver ni?”. Utifrån svaren har vi arbetat målmedvetet med kundnära utveckling, vilket resulterat i en e-tjänstelegitimation som når allt större spridning i det offentliga.”

Johan Henrikson, VD Verisec AB
johan.henrikson@verisec.com

Om Verisec
Verisec AB (publ) utvecklar produkter och tjänster för digital identifiering. Verksamheten består av den internationellt skalbara e-legitimationen Freja eID samt säkra fulfilmenttjänster. Företaget har kontor i Stockholm, Upplands Väsby och Belgrad. Verisec är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm. Erik Penser Bank AB är Verisecs Certified Adviser, för kontakt med dem ring 08-463 83 00 eller skicka e-post till certifiedadviser@penser.se. För ytterligare information: www.verisec.com | www.frejaeid.com | Finansiell information Verisec AB (publ)