Olofströms kommun avtalar om Frejas e-tjänstelegitimation

Freja eID Group AB (publ) har tecknat avtal med Olofströms kommun om Freja OrgID till kommunanställda samt ett tilläggsavtal om användning av e-tjänstelegitimationen mellan organisationer.

Kommunen kommer att använda Freja OrgID dels för åtkomst till interna system och molntjänster, men också som en organisationsöverskridande e-legitimation för att en medarbetare ska kunna identifiera sig till en annan organisation än den egna arbetsgivarens. För detta har Olofström även tecknat DIGG:s tilläggsavtal för förbetald e-tjänstelegitimering.

Detta tilläggsavtal innebär en möjlighet för medarbetare att använda sin e-tjänstelegitimation även till andra organisationer, exempelvis ifall en anställd i Olofströms kommun ska logga in till en e-tjänst hos en statlig myndighet i ett tjänsteärende. Det är nu möjligt tack vare en kombination av Freja OrgID och DIGG:s avtal om förbetald e-legitimering. Den avgörande skillnaden är att när individen loggar in på myndigheten som privatperson är det myndigheten som betalar. När personen loggar in som anställd så är det arbetsgivaren som betalar.

”Allt fler tjänster ställer nu regulatoriska krav på att ha en statligt godkänd e-legitimation som Freja OrgID i tjänsten. Ett exempel är införandet av digitala nationella prov 2024 och ett annat är systemet för säker digital kommunikation (SDK) inom offentlig sektor där en kvalitetsmärkt e-legitimation som Freja är ett krav. Detta ger vår e-tjänstelegitimation en mycket konkurrenskraftig position och alltjämt positiv tillväxt.”

Freja eID Group AB (publ) utvecklar produkter och tjänster för digital identifiering. Verksamheten består av den internationellt skalbara e-legitimationen Freja eID samt säkra fulfilmenttjänster. Företaget har kontor i Sverige och Serbien. Freja eID Group är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm. Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ). För ytterligare information: www.frejaeid.com  – https://frejaeid.com/finansiell-info/