Prorenata samarbetar med Freja för ökad inkludering inom elevhälsan

Freja eID Group AB (publ) avtalar med Prorenata för säker identifiering med Freja för såväl vårdnadshavare som elever till deras tjänst för elevhälsan.

Prorenata är Sveriges största leverantör av dokumentationssystem för elevhälsan. Det webbaserade journalsystemet används i de flesta av Sveriges stora kommuner och friskolekoncerner och även ett flertal mindre kommuner och enskilda friskolor, från förskolan upp till och med gymnasiet.

Avtalet med Freja innebär att Prorenata har lanserat stöd för inloggning med Freja+ i portalen som riktar sig till elever och vårdnadshavare. I portalen hanteras bland annat samtycke för vaccinering, blanketter, enkäter och mycket annat relaterat till elevhälsan.

Frejas digitala plånbok innehåller inte bara en statligt godkänd e-legitimation utan även ett digitalt ID-kort för identifiering i fysiska miljöer. Freja är bankoberoende och går att skaffa med målmans tillstånd redan från 8 års ålder.

Jens Alm, vd Prorenata kommenterar:
”Prorenata arbetar för att tillgängliggöra elevhälsans digitala arbete, både för användare och för elever och vårdnadshavare. Med Freja som inloggningsmetod får fler tillgång till funktioner som digitala samtycken eller att boka tid hos skolsköterskan digitalt. Särskilt viktigt är detta för yngre elever och vissa vårdnadshavare som inte kan ha någon annan e-legitimation.”

”Att Prorenata väljer att lägga till stöd för Freja i sin tjänst och därmed ge ökad tillgänglighet och valmöjlighet för såväl föräldrar som elever känns betydelsefullt och det hjälper många familjer ute i landet vid kontakt med elevhälsan.”

E-post: johan.henrikson@frejaeid.se

Freja eID Group AB (publ) utvecklar produkter och tjänster för digital identifiering. Verksamheten består av den internationellt skalbara e-legitimationen Freja eID samt säkra fulfilmenttjänster. Företaget har kontor i Sverige och Serbien. Freja eID Group är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm. Bolagets Certified Adviser är Erik Penser Bank. För ytterligare information: www.frejaeid.com  – https://frejaeid.com/finansiell-info/