Regeringsutredning föreslår lagkrav för Freja i offentliga e-tjänster

Freja eID Group AB (publ) välkomnar det delbetänkande i utredningen om en statlig e-legitimation som presenterades vid en pressträff med civilminister Erik Slottner under måndagen. Framför allt välkomnas förslaget om att det ska ställas lagkrav på offentliga aktörer att använda alla godkända e-legitimationer i sina e-tjänster.

I december 2022 tillsatte regeringen en utredning om en säker och tillgänglig digital identitet. Utredningen hade två uppdrag, dels att föreslå hur en statlig e-legitimation skulle kunna utformas, dels analysera om det bör ställas krav på offentlig sektor att acceptera alla e-legitimationsalternativ på marknaden.

I det delbetänkande som presenterades av regeringens utredare idag föreslås dels en statlig e-legitimation på kort som ska komplettera de befintliga e-legitimationer som redan finns på marknaden. För Freja finns flera fördelar med en statlig e-legitimation, inte minst då utredningen föreslår att den ska kunna användas för att aktivera en mobil e-legitimation från exempelvis Freja.

Den stora nyheten för Frejas vidkommande är dock förslaget om att det ska ställas lagkrav på att alla offentliga aktörer måste erbjuda alla godkända e-legitimationer i sina e-tjänster. Utredningen inkluderar här statliga myndigheter, regioner, kommuner och även privata företag inom skola, hälso- och sjukvård samt omsorg och som är till någon del offentligt finansierad. Detta innebär i praktiken att det kan bli olagligt i framtiden att inte erbjuda Freja i offentliga e-tjänster.

”Äntligen kommer ett förslag i en statlig utredning som föreslår det vi själva har förespråkat under flera år. Det här är ett jättekliv framåt för Sveriges digitalisering – såväl kring inkludering som robusthet och valfrihet. Och för oss som företag är det såklart också något mycket positivt att det faktiskt föreslås att det ska bli lagkrav att ha Freja i väldigt många olika e-tjänster. Det kommer innebära en formlig explosion av tjänster och jag tror inte vi behöver vänta till dess att lagen träder i kraft, innan vi ser efterfrågan på Freja skjuta i höjden bland dessa aktörer. Vårt fokus på intäkter gynnas naturligtvis av en stor ökning av antalet nya kunder.”

Freja eID Group AB (publ) utvecklar produkter och tjänster för digital identifiering. Verksamheten består av den internationellt skalbara e-legitimationen Freja eID samt säkra fulfilmenttjänster. Företaget har kontor i Sverige och Serbien. Freja eID Group är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm. Bolagets Certified Adviser är Erik Penser Bank. För ytterligare information: www.frejaeid.com  – https://frejaeid.com/finansiell-info/