Svensk Travsport löser identitetsfrågan med Freja eID

I sitt dagliga arbete såg Svensk Travsport behovet av en säker och intuitiv e-legitimation som kan fungera i hela Norden och som tävlande under 13 år enkelt kan införskaffa. Avtalet med Verisec innebär att man nu påbörjar den tekniska integrationen av Freja eID som löser identitetsfrågan.

Svensk Travsport är huvudorganisation för den svenska travsporten. I sitt dagliga arbete hanterar de bland annat tävlingsplanering, regelverk, avels- och registreringsärenden, system för tränardebitering samt kommunikation. Initialt kommer användare kunna använda Freja eID för nyregistrering samt för att logga in på Sportappen som bland annat används för att startanmäla, registrera kostnader samt för att hålla koll på sina hästar. Men då Freja eID är ett multiverktyg för säker identifiering och täcker fler användningsområden än andra e-legitimationer är möjligheterna för utökad användning många.

Svensk Travsport har valt Freja eID bland annat för att det gör det enklare för en yngre målgrupp att använda e-legitimationen. För barn och ungdomar mellan 8 till 13 års ålder finns det för närvarande inte någon annan skalbar lösning i Sverige. Redan den närmaste månaden, när Svensk Travsport lanserar startanmälan för ponnytävlingar, kommer Freja eID vara i drift.

Johan Henrikson, VD Verisec kommenterar:
”För Svensk Travsport utgör Freja eID en omedelbar lösning på identitetsfrågan när det gäller unga användare och gränsöverskridande användning i Norden. Med Freja eID kommer Svensk Travsport få en stark lösning som snabbt kan komma igång och bli en grundbult i den fortsatta digitaliseringen.”

Johan Henrikson, VD Verisec AB
E-post: johan.henrikson@verisec.com

Om Verisec
Verisec AB (publ) är ett bolag i framkant av digital säkerhet och skapar lösningar för att göra system säkra och lättillgängliga. Bolaget tillhandahåller ett brett utbud av produkter inom sina två fokusområden: Digitala identiteter och Informationssäkerhet. Verisec har distribution globalt och verksamhet i Stockholm, London, Belgrad, Madrid, Mexico City, Dubai och Frankfurt. Verisec är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm. Erik Penser Bank AB är Verisecs Certified Adviser, för kontakt med dem ring 08-463 83 00 eller skicka epost till certifiedadviser@penser.se. För ytterligare information: www.verisec.com | www.frejaeid.com | www.verisec.com/sv/finansiell-info