Svenska Fotbollförbundet väljer Freja som e-legitimation

Freja eID Group AB (publ) har tecknat avtal med Svenska Fotbollförbundet om användning av Freja som ID-metod i förbundets e-tjänster. Syftet är att öka säkerheten och användarvänligheten i de tjänster förbundet tillhandahåller till de cirka 2800 fotbollsklubbarna som är medlemmar i förbundet.

Svenska Fotbollförbundet är navet i den svenska fotbollsrörelsen och är Sveriges största specialidrottsförbund. Förbundet administrerar bland annat Sveriges dam- och herrlandslag i fotboll samt, tillsammans med de 24 distriktsförbunden, all seriefotboll i landet.

Freja kommer att användas i ett flertal system som används av medlemsklubbarna i den dagliga driften och administrationen men även i e-tjänster för kvalitetsarbete och digital utbildning. På sikt kommer uppskattningsvis 60 000 personer ha möjligheten att använda Freja i dessa e-tjänster.

”Att Freja nu nått en så etablerad position som del av den svenska digitala infrastrukturen att Svenska Fotbollförbundet väljer oss, är för mig en milstolpe. När vi startade Freja var det få som trodde att vi skulle lyckas utmana det bankmonopol som fanns. När vi visade initiala framgångar trodde många att Freja som bäst skulle bli ett backup-alternativ. När vi nu tecknar avtal med Sveriges största idrottsförbund som deras enda alternativ för e-legitimering, är det för mig ett kvitto att vi lyckats.”

Freja eID Group AB (publ) utvecklar produkter och tjänster för digital identifiering. Verksamheten består av den internationellt skalbara e-legitimationen Freja eID samt säkra fulfilmenttjänster. Företaget har kontor i Sverige och Serbien. Freja eID Group är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm. Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ). För ytterligare information: www.frejaeid.com  – https://frejaeid.com/finansiell-info/