Sveriges journalister och fotografer digitaliserar presskortet med Freja

Freja eID Group AB (publ) har avtalat med Journalistförbundet och Svenska Fotografers Förbund om att utfärda ett digitalt presskort till förbundens medlemmar genom Frejas mobila e-tjänstelegitimation.

Det svenska presskortet har en lång historia och utfärdas till journalistiskt verksamma personer för att kunna användas som identifiering vid pressträffar, möten, events och i många andra sammanhang. Fram tills nu har presskortet utfärdats i form av en fysisk ID-handling.

Avtalet med Freja innebär att presskortet kommer att kunna utfärdas digitalt i den mobila e-tjänstelegitimationen Freja OrgID. När de digitala legitimationerna introduceras kommer de fysiska korten att fasas ut.

Ulrika Hyllert, ordförande Journalistförbundet kommenterar:
”Med ett digitalt presskort uppnår vi flera saker. Vi får en mer inkluderande utgivningsprocess som dessutom blir mycket smidigare för våra medlemmar. Vi får med detta också en e-tjänstelegitimation som gör det möjligt för våra medlemmar att identifiera sig i olika e-tjänster.”

Paulina Holmgren, förbundsordförande Svenska Fotografers Förbund kommenterar:
”Att få in presskortet i mobilen är ett naturligt steg i digitaliseringen. Vi bidrar också till en minskad miljöpåverkan genom att fysiska plastkort inte längre behöver tillverkas och transporteras. Ytterligare en stor fördel är den ökade säkerheten och kontrollen som ett digitalt presskort ger.”

”Frejas e-tjänstelegitimation har hittills i första hand använts för digital identifiering i olika system- och molntjänster. Med detta avtal ser vi nu ett helt nytt område öppnas upp, där vi flyttar in det traditionella plastkortet i mobilen – med allt vad det innebär av hållbarhetsmässiga, ekonomiska och säkerhetsmässiga fördelar.”

Freja eID Group AB (publ) utvecklar produkter och tjänster för digital identifiering. Verksamheten består av den internationellt skalbara e-legitimationen Freja eID samt säkra fulfilmenttjänster. Företaget har kontor i Sverige och Serbien. Freja eID Group är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm. Bolagets Certified Adviser är Erik Penser Bank. För ytterligare information: www.frejaeid.com  – https://frejaeid.com/finansiell-info/