Tutus Data skriver avtal för e-tjänstelegitimation med Freja

Freja eID Group AB (publ) och säkerhetsföretaget Tutus Data har slutit avtal för e-tjänstelegitimationen Freja OrgID till användare av tjänsten Skiffer.

Freja är en digital plånbok som bland annat innehåller en statligt godkänd e-legitimation, ett mobilt ID-kort och funktioner för att nå ett stort antal tjänster på ett säkert sätt direkt via appen. Freja är också e-tjänstelegitimationen Freja OrgID, som gör det enkelt att separera privat- och tjänstebaserad användning.

Tutus Data utvecklar högkvalitativa nätverkskrypteringslösningar åt militär, myndigheter och företag för användning i verksamheter som kräver högsta nivå på säker kommunikation. Tjänsten Skiffer som används inom merparten av Sveriges myndigheter är framtagen för verksamheter med särskilda behov av att hantera extra känslig information i sina videokonferenser.

Avtalet med Freja innebär att användare av Skiffer kan använda Freja OrgID som säker inloggningsmetod.

”Nu kan Freja bidra till säker identifiering till svenska myndigheter och samhällsviktiga verksamheter, ett tongivande avtal som ligger helt rätt i tiden. Dessutom innebär detta en minimal administration och en mycket användarvänlig app på köpet med Freja OrgID.”

Freja eID Group AB (publ) utvecklar produkter och tjänster för digital identifiering. Verksamheten består av den internationellt skalbara e-legitimationen Freja eID samt säkra fulfilmenttjänster. Företaget har kontor i Sverige och Serbien. Freja eID Group är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm. Bolagets Certified Adviser är Erik Penser Bank. För ytterligare information: www.frejaeid.com  – https://frejaeid.com/finansiell-info/