Värnamo kommun avtalar med Freja om e-tjänstelegitimation

Freja eID Group AB (publ) och Värnamo kommun har slutit avtal för Freja OrgID. Värnamo kommun följer myndigheten DIGGs rekommendationer kring statligt godkända e-legitimationer vilket gör att Freja OrgID passar in i de tjänster som erbjuds kommunens medarbetare.

Mobila applikationer kräver mobila inloggningslösningar. Värnamo kommun ser Freja OrgID som ett viktigt steg i att skapa rätt förutsättningar för kommunens medarbetare att arbeta säkert och effektivt i sin digitalisering. Samtliga anställda i Värnamo kommun kommer under hösten ha en e-legitimation i sin tjänst. Anställda kan snabbt komma i gång vid nyanställning, säkerheten höjs i digitala tjänster och kommunens skolor blir därmed redo för digitala nationella prov nästa år.

Redan i år måste skolor över hela landet förbereda så att lärare och personal kan e-legitimera sig för att administrera de digitala nationella proven (DNP) som börjar under 2024.

Avtalet inkluderar dock inte bara skolpersonal utan innebär att Frejas tjänstelegitimation kommer kunna användas inom alla delar av kommunens verksamhet.

”Att skolhuvudmän måste se till att personal har en e-legitimation för att administrera de nationella proven har inneburit en kraftig ökning av intresset kring Freja OrgID. Och det fina med just vår lösning är att den är skalbar över olika verksamheter, vilket innebär att man inom ramen för ett och samma avtal kan lösa behoven för såväl lärare, hemtjänstanställda och administrativ personal.”

E-post: johan.henrikson@frejaeid.se

Freja eID Group AB (publ) utvecklar produkter och tjänster för digital identifiering. Verksamheten består av den internationellt skalbara e-legitimationen Freja eID samt säkra fulfilmenttjänster. Företaget har kontor i Sverige och Serbien. Freja eID Group är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm. Bolagets Certified Adviser är Erik Penser Bank. För ytterligare information: www.frejaeid.com  – https://frejaeid.com/finansiell-info/