Vellinge kommun avtalar om e-tjänstelegitimation från Freja

Freja eID Group AB (publ) och skånska Vellinge kommun har skrivit avtal om Freja OrgID till samtliga kommunanställda. Därmed är kommunen bland annat redo för att kunna administrera digitala nationella prov som införs nästa år.

Den mobila e-tjänstelegitimationen Freja OrgID är statligt godkänd och möter alla de regulatoriska krav som ställs för de nationella proven 2024. Genom att tillhandahålla en e-tjänstelegitimation till sina anställda så kan arbetsgivare undvika eventuella problem som kan uppstå om medarbetarna tvingas använda privat e-legitimation i tjänsten.

Freja OrgID är skalbar över olika verksamheter, vilket innebär att man inom ramen för ett och samma avtal kan lösa behoven i kommunen för såväl lärare som hemtjänstanställda och administrativ personal för att nämna några.

Erik Hallberg, IT-strateg Vellinge kommun kommenterar:
”Digitalisering är högt prioriterat i Vellinge kommun. En e-legitimation blir en viktig grundbult för kommande nationella digitala tjänster.”

”Freja OrgID fortsätter att driva efterfrågan och tar allt större andel av marknaden för e-tjänstelegitimationer i Sverige. Efterfrågan drivs generellt av regulatoriska krav på offentlig sektor att använda e-legitimation i sina verksamheter och mer specifikt av att Freja OrgID är en otroligt kapabel produkt som konkurrenterna har svårt att matcha.”

E-post: johan.henrikson@frejaeid.se

Freja eID Group AB (publ) utvecklar produkter och tjänster för digital identifiering. Verksamheten består av den internationellt skalbara e-legitimationen Freja eID samt säkra fulfilmenttjänster. Företaget har kontor i Sverige och Serbien. Freja eID Group är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm. Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ). För ytterligare information: www.frejaeid.com  – https://frejaeid.com/finansiell-info/