Verisec lanserar ny inloggningsteknik i Storbritannien

Verisecs autentiseringsserver Freja kan nu kombineras med mobilappen Google Authenticator för att erbjuda mobil tvåfaktorsautentisering (2FA) direkt i användarnas smartphones. Lösningen har nyligen lanserats i Storbritannien där den ska användas för att autentisera kommunanställda.

Verisecs Freja-plattform används i stor utsträckning tillsammans med fysiska säkerhetsdosor för att skapa säker åtkomst till kritiska resurser och tjänster. Men nu kan Freja även kombineras med Google Authenticator för att möjliggöra stark 2FA-inloggning via telefonen istället, vilket gör det enklare för både anställda och arbetsgivare att upprätthålla säkerheten. Flera stora brittiska kommuner har redan valt att övergå till Verisecs mobila lösning, och sammanlagt kommer några tusen anställda att autentiseras på detta sätt.

”Genom att använda Freja tillsammans Google Authenticator så slipper man hanteringen av fysiska lösenordsdosor eftersom användarens smartphone omvandlas till en fullt fungerande 2FA-dosa. På så sätt kan man undvika distributionskostnader och samtidigt underlätta för de anställda genom att låta dem återanvända något de alltid har med sig – telefonen. Google Authenticator är etablerad, kostnadsfri och väl beprövad, men har tidigare bara fungerat i samband med inloggning till Googles egna tjänster. I kombination med Freja kan applikationen nu användas för att skapa säker åtkomst till resurser över hela internet, såväl privata som organisationsspecifika”, säger Johan Henrikson, vd på Verisec, och fortsätter:

”Det är viktigt att betona att Google inte får någon inblick i själva inloggningen, de tillhandahåller bara programvaran, autentiseringsuppgifterna bevaras hela tiden inom Freja. Genom att kombinera kraften hos Google Authenticator med säkerheten hos Freja får man en mycket potent lösning som inte bara är pålitlig och användarvänlig, utan också kostnadseffektiv”.

Verisec är ett bolag i framkant av digital säkerhet och skapar lösningar för att göra system säkra och lättillgängliga. Bolaget tillhandahåller ett brett utbud av produkter och tjänster inom sina två affärsområden: Digitala identiteter och Informationssäkerhet. Verisec har distribution globalt och verksamhet i Stockholm, London och Belgrad. www.verisec.com