Verisec tecknar avtal kring Freja eID med ledande edtech-aktör

IT-säkerhetsföretaget Verisec, som ligger bakom den mobila e-legitimationstjänsten Freja eID, har tecknat avtal med det svenska edtech-företaget IST Group AB. Genom IST Everyday erbjuder man tjänster som gör vardagen och verksamheten bättre för alla som jobbar med skolan samt skolans elever och deras föräldrar.

IST Everyday består av ett flertal olika produkter utvecklade för en alltmer digitaliserad skola. Med dessa produkter ger man personal, elever och föräldrar de verktyg som behövs för att möta de dagliga utmaningarna på bästa sätt. IST Everyday finns för förskola hela vägen upp till gymnasienivå och även för vuxenutbildning och SFI. I Sverige har man cirka fem miljoner användare i 226 kommuner, bland annat Malmö, Göteborgs och Uppsala kommun. IST har även verksamhet Norge, Danmark och Tyskland.

I januari 2019 kommer edtech-företagets inloggningstjänst (IdP) SkolID att introducera Freja eID+ som alternativ för säker och smidig inloggning till tjänster inom IST Everyday i Sverige. Detta gör det exempelvis möjligt att som vårdnadshavare med Freja eID+ logga in och lämna digitalt samtycke via tjänsten IST Medgivande. SkolID utfärdas av kommuner som digital legitimation för personal, elever och vårdnadshavare för att hantera andrafaktorsinloggning till viktiga tjänster.

Svante Erwing, produktchef på IST kommenterar:
”Genom att erbjuda Freja eID+ blir vi mer inkluderande och ökar valfriheten mellan olika e-legitimationer och erbjuder användarna möjlighet att använda ett statligt kvalitetsmärkt alternativ.”

Johan Henrikson, VD Verisec kommenterar:
”Samhällets digitala transformation sker på alla plan och skolan är inget undantag. Även här måste alla användare identifieras säkert eftersom det är högst personaliserade tjänster där det också hanteras känsliga uppgifter. Därför är edtech-sektorn mycket intressant för oss och vi är glada att ha fått till stånd ännu ett viktigt samarbete inom denna växande bransch. Genom avtalet med IST når vi ut till ännu en stor användargrupp för Freja eID+ i och ju fler som får tillgång till Sveriges enda statligt kvalitetsmärkta mobila e-legitimation, desto snabbare kan samhället dra nytta av digitaliseringens alla fördelar.”

Johan Henrikson, VD Verisec AB
Epost: johan.henrikson@verisec.com

Om Verisec
Verisec AB (publ) är ett bolag i framkant av digital säkerhet och skapar lösningar för att göra system säkra och lättillgängliga. Bolaget tillhandahåller ett brett utbud av produkter inom sina två fokusområden: Digitala identiteter och Informationssäkerhet. Verisec har distribution globalt och verksamhet i Stockholm, London, Belgrad, Madrid, Mexico City, Dubai och Frankfurt. Verisec är noterat på Nasdaq First North Premier i Stockholm. Erik Penser Bank AB är Verisecs Certified Adviser. För ytterligare information: www.verisec.com och www.frejaeid.com