Verisecs delårsrapport för januari – mars 2015

Perioden i sammandrag

• Nettoomsättningen uppgick till 11 772 (13 950) Tkr.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar, EBITDA, uppgick till -1 815 (1 645) Tkr.
  • Resultat efter skatt uppgick till -2 310 (1 015) Tkr.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -7 255 (-7 171) Tkr.
  • Per den 31 mars 2015 uppgick likvida medel till 31 937 (4 782) Tkr.

Viktiga händelser under perioden

• Bolaget har inlett en utvecklingssatsning inom säkerhetslösningar för mobila betalningar i syfte att vidareutvecklabolagets Freja Mobile-plattform till att även fungera som en säkerhetskomponent för mobila betalningar.
  • Verisec har påbörjat uppbyggnad av en organisation i Dubai som ett led i satsningen på den snabbväxande Mellanösternregionen.
  • Bolaget har etablerat ett kontor i Madrid, Spanien, med två heltidsresurser. Etableringen är också en del i det utökade supportåtagande som Verisec i november tecknade med den spanska storbanken Banco Bilbao Vizcaya Argentaria S.A. (BBVA).
  • Bolaget har etablerat lokal närvaro i Mexiko, som en förlängning av satsningen på ett eget kontor i Spanien.
  • Readsoft AB har valt Verisecs Freja-plattform för hantering av digitala identiteter.

• Bolaget har tecknat ett återförsäljaravtal för Saudiarabien med den saudiska aktören Data-Wide.
  • Bolaget har tecknat ett flerårigt avtal med den mexikanska banken BBVA Bancomer om användning av bolagets Freja-plattform för sina 11 miljoner kunder.
  • Bolaget har tecknat ännu ett avtal med en Londonkommun för användning av Freja-plattformen för säker inloggning. Avtalet löper över tre år.

Viktiga händelser efter perioden

• Bolaget har tecknat ett återförsäljaravtal för Pakistan med det pakistanska IT-säkerhetsföretaget InfoTel.

Kommentar från VD

Första kvartalet 2015 har präglats av expansion i enlighet med de planer som presenterades inför notering och nyemission i december 2014.

Verisec har en tydlig strategi för etablering i ett nytt land eller en region. Vår målsättning är att göra varje satsning lönsam på kort tid, genom att försäkra oss att det finns närliggande affärsmöjligheter innan vi tar steget. Att identifiera rätt medarbetare, med rätt kontaktnät och rätt kompetens blir då den enskilt största utmaningen. Genom att kombinera denna rekrytering med handplockade återförsäljare maximeras sannolikheten för lönsam etablering på relativt kort sikt. Under första kvartalet har vi lyckats rekrytera såväl medarbetare som återförsäljare med brett kontaktnät, gedigen erfarenhet av sina lokala marknader och IT-säkerhet.

Bolagsbildningen i Dubai har påbörjats och förväntas vara klar till sommaren. Sammanlagt fyra personer har rekryterats till det nybildade bolaget, alla med goda relationer till den regionala banksektorn. Parallellt med detta arbete genomfördes ett större antal möten med banker i Saudiarabien tillsammans med vår nya återförsäljare DataWide. Etableringen i Dubai kommer att stödja DataWide med en regional Verisec-närvaro som kan tillföra löpande stöd med marknadsföring, uppföljning och kompetensutveckling.

Under kvartalet har Verisec etablerat en närvaro i Spanien där vi sedan tidigare har en av våra största kunder, Banco Bilbao Vizcaya Argentaria S.A. (BBVA). Satsningen i Spanien är också en språngbräda för att nå marknader i Latinamerika, då de flesta spanska banker och storföretag har betydande verksamhet i denna region. Verksamheten i Spanien utgörs utav ett säljkontor.

För att få maximal utväxling av samarbetet med BBVA har Verisec även etablerat närvaro i Mexiko, för att såväl stödja bolagets kommersiella intressen som säkerställa förstklassig lokal support. Etableringen i Mexiko är som direkt följd av vår etablering och satsning i Spanien. BBVA Bancomer i Mexiko har under kvartalet tecknat avtal för användning av bolagets Freja ID-plattform för hantering av digitala identiteter.

Johan Henrikson, VD Verisec AB
Nacka den 18 maj 2015

Informationen är sådan som Verisec skall offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument och/eller lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 19 maj 2015 kl. 07.30

Verisec är ett bolag i framkant av digital säkerhet och skapar lösningar för att göra system säkra och lättillgängliga. Bolaget tillhandahåller ett brett utbud av produkter inom sina två affärsområden: Digitala identiteter och Informationssäkerhet. Verisec har distribution globalt och verksamhet i Stockholm, London, Belgrad, Madrid, Mexico City och Frankfurt. Verisec är sedan 2014 noterat på NASDAQ First North. Remium Nordic AB är Verisecs Certified Adviser. För ytterligare information: www.verisec.com