Unik pilotstudie visar den dolda smutsen i din mopp

Report this content

Moppen du använder för att städa kan i själva verket vara en bakteriehärd som i värsta fall sprider sjukdomar. I en pilotstudie hittades mängder av tarmbakterier, mögel och jäst i de undersökta mopparna.

I studien analyserades fyra moppar, använda av fyra olika hushåll under fyra veckors tid. Resultatet visar att mopparna innehöll mellan 95 och 279 miljoner mikroorganismer per gram. De mikroorganismer som hittades var framför allt tarmbakterier1 samt mögelsvampar2 och jästsvampar.

– Moppar kan vara en riktig snuskbomb, mikroorganismerna kan i sig inte orsaka sjukdomar men vissa kan i längden framkalla allergier. Skulle däremot ovälkomna mikroorganismer komma in i hemmet sprids de enkelt med en mopp som inte rengörs ordentligt, menar professor Marie- Louise Danielsson-Tham, professor i livsmedelshygien vid Örebro universitet och känd från tv-programmet Rent Hus, som genomfört studien på uppdrag av Vileda.

– Vi vet redan att mobiltelefoner, handtag och tangentbord ofta är fulla av bakterier och virus, ett problem som särskilt uppmärksammas i förkylnings- och influensatider. Snart slår dessutom vinterkräksjukan till, och när en mopp används för att torka upp kräk eller diarré blir den en utmärkt virusspridare om den inte rengörs ordentligt, fortsätter Marie- Louise Danielsson-Tham.

Golvmoppen får ofta ta den värsta smutsen, en av tre svenskar använder just en golvmopp för att torka upp matkladd och efter smutsiga stövlar, visar en tidigare undersökning av våra städvanor3.

– Det räcker inte med att skölja moppen efter städning, den måste tvättas i varmt vatten med diskmedel och sen torka ordentligt för att bli ren på riktigt, säger Marie- Louise Danielsson-Tham.

För att uppmuntra till att både tvätta och ibland byta ut moppar i svenska hem efterlyser Vileda nu Sveriges sunkigaste mopp via en fototävling på Facebook.

– Handen på hjärtat, när tvättade du din mopp senast? Genom att kora landets skitigaste mopp vill vi med glimten i ögat uppmuntra svenskarna till att ta bättre hand om sin mopp, säger Joachim Holmgren, FHP.

Mer information om tävlingen finns på Vileda Sveriges Facebooksida,

Så tar du hand om din mopp:

• Tänk på att när du moppar drar du också med dig bakterier mellan rummen, använd därför gärna olika mopphuvuden i kök och badrum
  • Tvätta din mopp i varmt vatten och diskmedel efter varje användning.
  • Låt moppen torka upp ordentligt efter varje användning
  • Tvätta mopphuvudet i tvättmaskin 60 C med jämna mellanrum

Kort om pilotstudien:

Studien genomfördes under fyra veckor där fyra olika hushåll fick var sin ny mopp. Mopphuvudet skickades sedan till analys. Hushållen var utvalda för att representera några av de vanligaste boendeformerna. Ett hushåll med djur och två med småbarn, tre av hushållen är boende i lägenhet och en i villa.

I studien undersöktes förekomsten av sex olika bakteriegrupper, jästsvampar och mögelsvampar som är vanligt förekommande i hemmet och är en indikation på en ohygienisk miljö eller kan ge upphov till sjukdomar eller allergier.

Mikroorganismer funna i mopparna:

• Enterobacteriacaae är namnet på en hel familj bakterier. Ursprungligen kommer de från tarmkanalen, men flera av medlemmarna har etablerat sig i naturen och finns också i råa livsmedel. I stora mängder indikerar de dålig hygien. Enterokocker kommer också ursprungligen från tarmkanalen. De är tuffare än Enterobacteriacaae-familjen och lever längre i ogästvänliga miljöer.
  • Mögelsvamparna Penicillium och Alternaria. Mögel kan på sikt framkalla allergier.
  • Tillväxt av jäst. Jästsvampar är ett tecken på att det behövs rengöring av moppen. Både mögelsvampar och jästsvampar finns i naturen och på livsmedel. De har små krav på livet och förökar sig där de kommer åt, t.ex. i en dåligt rengjord och fuktig mopp.
  • Även oxidas-positiva bakteriearter, såsom olika Pseudomonas-arter påvisades. Dessa finns i jorden, men kan också finnas i rått kött och fisk. Bakterierna fanns i hushållet med husdjur.

1.       Enterobacteriaceae och Enterokocker
  2.       Penicillium och Alternaria
  3.       Undersökning om städvanor 2011 via Snabba Svar på uppdrag av FHP

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Joachim Holmgren, Product Manager, Freudenberg Household Products AB
+46 40-669 50 04, Joachim.Holmgren@fhp-ww.com

Marie- Louise Danielsson-Tham, Professor i livsmedelshygien vid Örebro Universitet

+46 19- 30 20 25 Marie-louise.Danielsson-Tham@oru.se

Freudenberg Household Products AB (FHP) är ett dotterbolag till tyska Freudenberg Group. FHP tillverkar och markandsför högkvalitativa hushålls och städprodukter för professionella användare och privata konsumenter. I produktportföljen ingår märken som Vileda®, O´Cedar® och Wettex®. Produktionen av Wettex® produkter sker sedan starten 1949 i Norrköping. Där tillverkas 200 miljoner diskdukar om året, lagda på rad räcker det ett varv runt jorden.

Taggar:

Citat