• Freudenberg/

Freudenberg Household Products AB anpassar verksamheten för att trygga sin ställning som långsiktig aktör i Norrköping

Report this content

Efterfrågan på rengöringsprodukter i södra Europa har gått ned de senaste åren. På grund av den sjunkande orderingången på företagets produkter kommer Freudenberg Household Products AB därför att behöva anpassa sin organisation i Norrköping för att kunna trygga sin långsiktiga position som en arbetsgivare på orten. Detta kommer att ske i förhandling med facket och i samarbete med arbetsförmedlingen.

Medarbetarna har blivit informerade om att produktionskapaciteten kommer att behöva anpassas på grund av de nya marknadsförhållandena och de snabba förändringar som skett i efterfrågan av företagets produkter. Man har sedan tidigare påbörjat projekt för att öka effektiviteten, men det har visat sig att ytterligare åtgärder är nödvändiga för att företaget ska kunna återfå konkurrenskraft och därigenom trygga företagets position som en aktör i Norrköping på lång sikt. På grund av detta kommer man att behöva varsla totalt 15 personer om uppsägning på grund av arbetsbrist. Varslet kommer att omfatta både tjänstemanna- och produktionssidan.

”Vår verksamhet här i Norrköping är viktig för Freudenberg, samtidigt som det är väldigt viktigt för oss att återfå vår konkurrenskraft. Vi har alltjämt en tydlig ambition om att fortsätta att investera och utveckla nya och innovativa produkter i Norrköping även i framtiden, ”säger Peter Lehnhardt, VD för Freudenberg Household Products AB.

Presskontakter:

Peter Lehnhardt – VD Freudenberg Household Products AB

Telefon: +46 (0)11 197852

Mobil: +46 (0)70 4617852

E-Post: peter.lehnhardt@fhp-ww.com

Joakim Kellner, Geelmuyden.Kiese

Mobil: +46 (0)73 6251137

E-Post: jke@geelmuyden-kiese.se

Om Freudenberg Household Products AB i Norrköping

Freudenberg Household Products AB tillverkar och marknadsför svampduk under starka varumärken som Vileda och Wettex. Totalt är vi ca 130 anställda i Norrköping med ytterligare 30 anställda inom försäljning i Skandinavien. Vi är en del av Freudenberg Household Products SE & Co. KG med en omsättning om 687 miljoner euro 2011 och som har ca 3 000 anställda. Företaget har varumärken såsom Vileda, O' Cedar, Gala, Swash, Wettex.

Taggar: