Aktieinvest förenklar Aktiegåva

Report this content

Aktieinvest gör det nu ännu enklare för sina kunder att skänka utdelningen på sina aktier till välgörande ändamål genom ett samarbete med Aktiegåvan och medverkande ideella organisationer. Genom Aktieinvests Internettjänst kan du med några enkla klick skänka en Aktiegåva, och slippa skriva ut gåvobrev manuellt och gå med det till banken.

– Aktieinvest vill genom samarbetet med Aktiegåvan och FRII ge kunderna en större valfrihet att skänka utdelningen till välgörande ändamål, det kompletterar vårt erbjudande och ger våra kunder större flexibilitet, säger Andreas Serrander, VD för Aktieinvest. Med vår Internettjänst förenklar vi för aktiesparare att ge sin utdelning till Aktiegåvans ideella organisationer. Aktiegåvan samlar 44 välkända ideella organisationer genom FRII i en årlig kampanj i samband med utdelning av vinst på aktiegåvor – och numera även fåmansbolag. En aktiegåva från utdelning på antingen börsnoterade aktier eller från ett fåmansbolag är skattebefriade enligt domar i regeringsrätten. Därmed ökar hjälpeffekten. På www.aktiegåvan.se framgår hur enkelt det är att skänka. – Vi vet genom årliga undersökningar att över 65 % av svenskarna skänker i någon form, säger Erik Zachrison, generalsekreterare i FRII – Frivilligorganisationernas Insamlingsråd. Åtskilliga givare äger även aktier eller ett fåmansbolag, och man börjar nu inse att Aktiegåvan.se är ett smart sätt att skänka, menar Erik Zachrison. Han uppmanar storbankerna att följa Aktiespararnas goda exempel och förenkla för sina kunder. För mer information kontakta: Andreas Serrander VD, Aktieinvest 0708-571738 Erik Zachrison Generalsekreterare FRII 0708-773180 Niklas Sjöberg Projektledare, Aktiegåvan.se 0731-588282, aktiegavan@frii.se Aktieinvest FK AB är ett helägt dotterbolag till Sveriges Aktiesparares Riksförbund. Som värdepappersbolag, Pensionssparinstitut och Försäkringsförmedlare står Aktieinvest FK AB under Finansinspektionens tillsyn. Aktieinvest FK AB erbjuder sparande i både fonder, enskilda aktier och färdiga portföljer. FRII – Frivilligorganisationernas Insamlingsråd – har idag 107 medlemsorganisationer. Alla medlemmar i FRII har 90-konto och står därför under tillsyn av Svensk Insamlingskontroll. FRII verkar för ett etiskt, professionellt och transparent insamlingsarbete. Medverkande ideella organisationer i Aktiegåvan.se: Afrikagrupperna, Alzheimerfonden, Amnesty International, AMREF - Flying Doctors, Barncancerfonden, Barndiabetesfonden, Barnfonden, Blomsterfonden, Cancerfonden, Civil Rights Defenders, Clowner utan Gränser, Diakonia, ECPAT Sverige, EFS, Erikshjälpen, Ersta diakoni, Forska Utan Djurförsök, Friluftsfrämjandet, Greenpeace, Hand in Hand, Hjärnfonden, Hjärtebarnsfonden, Hjärt-Lungfonden, IM Individuell Människohjälp, Kooperation Utan Gränser, Läkare Utan Gränser, Naturskyddsföreningen, Nordens Ark, Plan Sverige, PMU InterLife, Reumatikerförbundet, Rotarys Läkarbank, Rädda Barnen, Röda Korset, Scouterna, Sjöräddningssällskapet, SOS-Barnbyar, Stockholms Stadsmission, Svenska kyrkans internationella arbete, Svenska Läkare mot Kärnvapen, Unicef Sverige, Parkinsonförbundet, Stödföreningen för JOHA Trust, Världsnaturfonden WWF.

Taggar: