Elena Arkhipova och Maria Värendh får Gösta Frohms Skogsmullestipendium 2014

Report this content

Gösta Frohms Skogsmullestiftelse har vid sitt årsmöte den 15 mars beslutat om ett delat stipendium för år 2014. Ur Gösta Frohms Skogsmullestiftelsefond tilldelas 5 000 kronor till vardera stipendiaterna Elena Arkhipova från Neva River Clearwater, St. Petersburg i Ryssland samt Maria Värendh från Friluftsfrämjandet, Lomma lokalavdelning i Sverige.

Gösta Frohms Skogsmullestiftelse bildades 1986 av Gösta Frohm, som var visionär och framhöll att vistelse i naturen genom rörelse, lek och äventyr för små och stora människor är friskvårdande. Stiftelsens ändamål är att främja detta genom att årligen dela ut ett stipendium till den eller de ledare som bedöms ha gjort en kreativ insats för Friluftsfrämjandets barnverksamhet.

– Vi har valt Elena för att hon på ett förtjänstfullt sätt arbetar med Skogsmullepedagogik och miljöarbete på flera förskolor och skolor i sin stad. Figuren Skogsmulle är symbolen för det miljöarbetet. Hon sprider även sina erfarenheter till lärare och barn i andra städer. Maria har vi valt för att hon på ett nyskapande och kreativt sätt integrerat hörande barn med barn som har hörselnedsättning i sin Skogsknytte och Skogsmullegrupp så att de får uppleva naturen med alla sinnen säger Jill Westermark, ordförande i Gösta Frohms Skogsmullestiftelse.

Elena Arkhipova kommer att få motta sitt stipendium i samband med det internationella Skogsmullesymposiet i Saldus, Lettland den 7-10 augusti 2014. Maria får motta sitt stipendium i samband med en familjedag vid Lida Friluftsgård i Botkyrka klockan 14.00 den 21 september 2014.

Motivering
Elena var en av de första ryska lärare som deltog i kursen om Skogsmullepedagogiken när det togs till Ryssland av svenska Skogsmullepedagoger 1994. Sedan dess har hon varit en ledare i att sprida denna kunskap i Ryssland. Tack vare Elenas aktiva arbete med Skogsmulle i Ryssland har Skogsmulle blivit en självklar vän med de ryska barnen i deras miljöarbete.

Maria startade 2009 en Skogsknyttegrupp för barn med hörselnedsättning och talsvårigheter. I gruppen ingick även hörande barn. Verksamheten har utökats att även omfatta Skogsmullebarn. Fler grupper startades och barn från kringkommunerna har också beretts platser.

Jill Westermark, ordförande i Gösta Frohms Skogsmullestiftelse
Telefon: 070- 787 04 52, 08- 510 50060
E-mail: jill.westermark@gmail.com

www.friluftsframjandet.se/skogsmullestiftelsen

Om Friluftsfrämjandet
Friluftsfrämjandet erbjuder Sveriges största utbud av friluftsaktiviteter. Sedan 1892 har organisationen guidat människor till små och stora äventyr. Friluftsfrämjandet vill att så många som möjligt ska upptäcka vår fantastiska natur, kunna dela glädjen med friluftslivet med andra, utvecklas utan prestationskrav och vistas i naturen under trygga former. Friluftsfrämjandet har aktiviteter för alla åldrar och årstider runt om i hela landet.

Taggar: